"Jeanskillen är helt utslagen"

Så rubriksatte Aftonbladets modebilaga Sofis Mode intervjun med mig som publicerades förra veckan. Här kommer den i sin helhet:

"Hur ser din typiska läsare ut?
- Någon som inte bara vill se "Dagens outfit" varje dag utan läsa något mer fördjupande om herrmode. Det låter ju inte lite pretentiöst, men jag vill att man ska lära sig något av min blogg - det ska ge något.
Starkaste trenden i höst?
- De korta byxbenen, för dem som kan bära upp det. Och den välklädde mannen som under de senaste säsongerna nästan helt slagit ut jeanskillen - även bland jeansmärkena från Sverige!
Vilken hösttrend har du redan tröttnat på?
- Alla negativa effekter av vårens många butiksnedläggningar, eller "butiksdöden" som jag har valt att kalla den på min blogg.
Vad blir nästa steg för modebloggarna?
- Man har redan märkt en naturlig utslagning. Kvar blir förhoppningsvis de som verkligen går in för sin blogg. Jag hoppas att det leder till bättre bloggar som ger mer till läsaren."

Här är frågorna och svaren som inte publicerades:
Din favoritsajt på nätet? Motivera gärna! (Behöver inte vara mode.)
- Facebook! Nej, jag skojade bara ... Det går inte att tröttna på The Sartorialist och det säger ju en del om honom och en själv att man har suttit och kollat på bilder på välklädda - och mindre välklädda - människor typ varje dag i flera år nu. Och som motpol följer jag "Style by Mats"-Mats på 1000apor slaviskt, som driver med allt och alla inom modebranschen på ett, tycker i alla fall jag, strålande sätt.

Din favoritblogg? Motivera gärna! (Behöver inte vara mode.)
- Förutom The Sartorialist gillar jag andra bloggar som inte skriver om mode på ett "enkelt" sätt, typ Selectism och Sartorial Behaviour.  Sedan har jag följt bröderna Schulmans bloggande sedan start!

 

Stuk lägger ner i Uppsala - satsar i Stockholm

En kommentar (se: längst ner) fick mig att återigen kolla upp läget för Stuk. Inköps- och butiksansvarige Marcus Lázár säger såhär, angående att man ställt in ordrar till sina leverantörer:
- Ja, det stämmer, men bara för Uppsalabutiken, som vi ändå ska lägga ner. Det faller sig ju ganska naturligt.


Jag har hela tiden ifrågasatt påståenden som sagt att Stuk sjunger på sista versen. Innan jag ens hade varit i kontakt med kedjan sa min magkänsla mig att det inte kunde stämma. En kedja med sju butiker, såsom Stuk, går helt enkelt inte bara i konkurs hipp som happ. Man har många ögon på sig och vad som händer vid en nedgång för en sådan aktör är ju en långsam avveckling av butiker, snarare än att alla stängs över en dag.

Att Uppsalabutiken stängs är heller inget tecken på att en sådan avveckling är på väg. Fashionisto har redan sedan tidigare fått uppgifter om att en fjärde Stockholmsbutik - efter Sickla, Västermalmsgallerian och Bruno Gallerian - är på väg och att man alltså utökar satsningen där på bekostnad av Uppsala. Gabriel Lazar bekräftar uppgifterna:

- Ja, det stämmer att vi letar en lokal för en fjärde etablering. Det kan ju vem som helst räkna ut att vi är ett typiskt storstadskoncept och en sådan omprioritering av etableringar känns helt i linje med hur vi vill arbeta.


Jag hintade om det faktum att Stuk ska öppna webshop redan i mitt förra inlägg om dem. Marcus Lazar förklarar närmare:
- Vi börjar med en helt vanlig webshop, där vi presenterar ett nytt varumärke varje vecka.

En smart strategi, lär det visa sig. Besökarna - och kunderna - får en anledning till att med täta mellanrum besöka webbutiken, och man bygger upp ett spänningsmoment som, sanning att säga, annars kan vara ganska svårt att skapa i den här branschen.

- Under nästa år lanserar vi så den nya webshopen, som blir lite som Second Life, avslutar Gabriel Lazar.

Det blir alltså en typ av "låtsasvärld" som ska hjälpa Stuk att sälja kläder på webben. På The Perfect Worlds hemsida kan ni se ett exempel på hur det skulle kunna se ut, även om Marcus berättar för mig att deras webshop blir flera klasser bättre ...

Någon som fortfarande tror på nerläggning för Stuk?


Nu kör vi igen!

Den ultimata dealen är nu här!

Jag behåller min kontorsplats och går över med frilansande och Fashionisto på heltid, med start den här veckan. Mina uppdragsgivare är i dagsläget, förutom King och MAN, ytterligare ett par tre stycken, så ni förstår ju själva att jag kommer ha att göra. Samtidigt ser jag den här bloggen som ett unikt forum att själv bestämma över mitt eget material och ge er möjlighet att få en djupare inblick i modebranschen.

Så Fashionisto fortsätter. I vilken omfattning är alldeles för tidigt att svara på, men nu, med en systemkamera inhandlad och möjlighet att själv styra över mina timmar på dagen, har jag aldrig varit mer sugen på att blogga vidare!

Så då kör vi då, antar jag.

Välkomna! 

Uppdatering om Fashionisto

Innan jag går in i hösten med Fashionisto har jag lovat mig själv att reda ut min jobbsituation. Det lutar starkt åt att jag slutar på mitt halvtidsjobb på kontoret och går över med skrivandet - inklusive Fashionisto, såklart - på heltid. Men, som sagt, jag vill ha allt det klart för mig innan jag styr upp kommande inlägg och i vilken omfattning alla uppdateringar ska se.

Tack för visat tålamod.

En utförsäljning att se fram emot

Märket Blanks säljagentur, Showroom 88, anordnar utförsäljning av märkets kläder den 25-27/9. Tiderna som gäller är Torsdag: 25/9 11.00-18.00.
Fredag: 26/9 11.00-18.00.
Lördag: 27/9 12.00-15.00.

Adressen är Tysta gatan 9, vid Karlaplan. Utan att veta säkert utgår jag från att cash is king, men skynda fynda från märket som bland mycket annat hade den mest effektfulla visningen inför våren -09!


Första namnet klart för Weekdays nya satsning

Weekday bekräftar nu Fashionistos uppgifter att den före detta Beckmansstudenten Nhu Duong blir första designer ut i deras nya satsning på samarbeten med olika designers och märken, där dessa tar fram kollektioner som säljs exklusivt på Weekday.

Nhu Duong blev känd för den stora massan när hon under modeveckan på Berns i somras vann Mercedes nyinstiftade pris där priset bland annat var en egen visning under kommande modevecka i vinter. Kollektionen då byggde på en lek med säkerhetsnålar och det verkar som att Weekdaykollektionen ska spinna vidare på den. Det blir både en herr- och en damkollektion och första plaggen väntas någon gång senare i höst, eller under den tidiga vintern.

Andra märken Fashionisto har hört nämnas tillsammans med Weekday är bland annat ett stort amerikanskt skomärke, men där verkar Weekday ha fått nobben.

Den nya Göteborgsbutiken, som öppnar i Victoria Arenas gamla lokaler, har öppningsfest den 24 oktober och lär väl i så fall öppna dagen därpå, om Weekday gör som de alltid gör. Synd att det är i fel stad bara ... men kul för Göteborg!


Intressant fusion och intressant närmaste tid

Min förra "arbetsgivare", och min nuvarande (jag vill inte kalla dem arbetsgivare - däremot har jag gjort jobb för båda) i en intressant, gemensam satsning för att satsa på gemensam annonsering. Det är en vedertagen sanning att det är svårt att tjäna pengar på nätet, men med två starka aktörer inom samma målgrupp, som förhoppningsvis skickar trafik mellan varandra, blir det kanske betydligt lättare.

Nedan några shoppingtips inför hösten jag gjort för kingmagazine.se de senaste dagarna:

Höstens stora shoppingguide, del 1.
Höstens stora shoppingguide, del 2.

I nästa "Sofis mode" från Aftonbladet har jag blivit intervjuad om Fashionisto och genom King kommer jag arbeta med en annan satsning, som jag presenterar för er inom de närmaste dagarna. Och i morgon kommer tidningen MAN ut, där jag skrivit tio sidor.

Och när allt det här återgått till det någorlunda normala återkommer jag till Fashionisto i gammal god form. Det finns en hel del att skriva om!

Livstecken mitt i stressen

Skriver bara för att säga att jag lever. Men att det inte är mer heller. Det är lite mycket nu. På återhörande när det lugnat ner sig lite.

Förlåt mig. Fashionisto kommer tillbaka - tro inget annat.

Det gäller att ligga före sin tid ... även för Fashionisto

I morgon besöker undertecknad Svenska Moderådets Trendseminarium. Där tas de senaste trenderna upp - för hösten/vintern -09/-10! Och då hörs det enda spritt missnöje runtom i branschen mot att Moderådet är så s e n a i sin trendbevakning.

Hmm.

Fast det är klart: att gå dit i morgon som journalist är bara ren och skär nördighet (eller, "intresse", med ett finare ord) och det är för stylister, inköpsassistenter och butiksägare det kan vara intressant.

Men definitionen "först med det senaste" känns helt plötsligt märkligt träffsäker.

---

Och så någonting helt annat: Dagens snokande renderade i fyra heta scoop och jag tänkte presentera allihopa först här på Fashionisto inom den närmaste tiden, innan jag gör det någon annanstans. Det gäller tre butiksöppningar och ett hett samarbete, kan jag säga, för att stilla nyfikenheten lite. Det är alltså väl värt att besöka bloggen även den närmaste tiden, trots att jag alldeles för närvarande ligger fullkomligt begravd i (frilans-)jobb. Och det kan ju vara roligt på sitt sätt ...

Trevlig läsning!

Gul & Blå-satsning med stora frågetecken

Halvintressant läsning om Gul & Blå i Resumé i dag. Det var dem mer än någon annan som kändes som det svarta fåret på Gallerymässan i Köpenhamn - och jag har alltid förundrats över hur märket kunnat driva vidare under alla dessa år, som ohippt märke utanför strålkastarljuset.

Den nya ägaren Heart of Brands har mycket på gång, men jag har inte lyckats luska ur de inblandade vad det kan vara. Förvärven hittills - förutom Gul & Blå även Pour, Nina Ricci och Pierre Cardin - har ju blandat högt och lågt, så det är svårt att förutse vad de kan ha på gång. Inställningen från personer runtom Pour har i alla fall varit blandade, men entusiastiska, och själv tycker jag att Pour går från klarhet till klarhet i sina kollektioner.

Skriver om nya PUB-avdelningen på Kings webb i dag, där jag alltså avslöjar det nya konceptet Vision, som öppnar på Awesome Rags gamla yta, senare i höst.

RSS 2.0