Mest saknade på Berns modevecka
Det närmar sig! På måndag är det dags!
Sjukstuga bland svenska modedesigners
Modeblogosfärens största spammare (ni som läser Daniel Lindströms blogg vet vad jag pratar om - synd att göra så för att få besökare till ett rätt bra innehåll) skriver om hur han lyckades få tag på en av de 60 åtråvärda biljetterna till Carin Westers visning. Återigen har Carin tagit ett lovvärt initiativ och hon prickar dessutom in en PR-mässig fullträff genom att lansera sin Weekday Extended-kollektion på fredagen och sedan visa på måndagen. Mycket pressexponering på kort tid!
Jag skriver själv en utförlig artikel om modeveckan på Kings hemsida. För egen del ser schemat ut såhär:
Måndag: Öppningspresskonferens (om "Madde" är närvarande även där, är det något särskilt ni vill att jag ska fråga henne? (fniss).) Sedan The Local Firm, Acne, Fifth Avenue Shoe Repair, Carin Wester och J Lindeberg-eventet på kvällen.
Tisdag: Beckmans, eventuellt Minimarket, Whyred, Hope, Tiger, Cheap Monday och Diana Orving.
Onsdag: Julian Red, eventuellt Karin Säby, Rickard Lindqvist, Wood Wood, Bertoni, eventuellt Nhu Duong och sedan avslutningsfesten.
Allt som allt drygt 15 visningar. Är det något särskilt ni vill se på bloggen under veckan? Konkreta rapporter av vad som visades, vilka som var på vilken visning, rykten och skvaller, bakom kulisserna-reportage eller annat? Har ni några önskemål, så framför dem gärna i kommentarsfältet. Annars får ni ta det som det blir, det kan nog också bli ganska bra!
Kort notering om Henrik Vibskov
Vi frågade oss själva om Henrik Vibskov skulle visa i Köpenhamn och även branschfolk jag pratat med har läst artikeln här (jo, de läser faktiskt bloggen!) och undrat. Och visst ska han det! Fredag klockan 22-23 på en okänd köpenhamnsk plats, som, som så många gånger tidigare, lär invaderas av besökare för att se Vibskovs senaste "galenskaper".
Han har varit på gång för visning i Stockholm också. Både Berns och +46 har ryckt i honom. Men av det blev det inget.
Det slutgiltiga schemat för Bernsveckan kommer den 19 januari. Stockholm Fashion Week-schemat kommer också inom kort. Det börjar närma sig!
Intressanta frågeställningar som inledning på det nya året
När vi nu går in i 2009 kan vi mycket väl ha det värsta branschår på mycket, mycket länge framför oss. Lågkonjunkturen och finanskrisen river upp stora sår i samtliga led i kedjan.
Jag har förvisso varit borta från hela härliga modesoppan ganska kraftigt under december månad, under rehabiliteringen av min käkoperationen. Men samtidigt har jag naturligtvis inte kunnat undgå att höra några av branschens stora snackisar. Såsom:
* Hur kommer det gå för nya PUB? Det pratas redan gott om det "nya, annorlunda" konceptet The Family, som öppnar på PUB.03. Om det lär jag få återkomma. Lönehelgen den 25-27 februari är det i vilket fall som helst stor öppning av hela varuhuset.
* Hur kommer det gå för nya Nitty Gritty? Kan de få tillbaka sina gamla kunder?
* Kan Our Legacy upprepa tidigare succéer i kollektionen för hösten -09? Håller hajpen i sig?
* Vad händer med Pour? Och Gul & Blå? Det osäkra läget för ägaren Heart of Brands påverkar de båda.
* Vissa pratar om nerläggning för Whyred. Men det kan väl ändå inte stämma? Nej, Stray Boys verkar ligga närmare till hands, eller hur är det egentligen?
* Hur kommer Très Bien Shops storsatsning gå? Tro mig, det händer - och kommer hända - grejer nere i Malmö! Men nej, de öppnar tydligen inte butik i Stockholm i alla fall.
Har ni något ni tänker alldeles särskilt mycket på inför det nya året?
Solouniko stänger egna butiken, men fortsätter
I mina ögon är Solouniko ett av de mest spännande svenska modemärkena. Jag har skrivit om dem tidigare och det är ju också ett av de mest sårbara när sämre tider nalkas. Det är ett litet företag, deras kollektioner är ganska okommersiella (det ser inte ut som allting annat!) och säljer i förhållandevis få butiker. (Och butikerna de säljer i är även dem ganska små och flera av dem riskerar att försvinna i sämre tider.)
Nu har Solouniko stängt sin butik på Bergsunds Strand nära Hornstull i Stockholm, men glädjande nog betyder inte det slutet för märket.
- Det är lite sorgligt att det tar slut, men att driva en kvartersbutik i Stockholm var aldrig vårt mål, och ibland måste man offra vissa saker för att kunna ta sig vidare, säger Charlotta Jakobsson, som är ena halvan av märket.
Den andra halvan, Sam Lambert, har flyttat till London. Han ska bli designer för det engelska märket Ozwald Boateng och samtidigt, tillsammans med Charlotta, fortsätta att utveckla Solouniko.
Det är glädjande när människor som ligger bakom koncept man verkligen vill ska fortleva fortsätter att jobba för att så ska förbli fallet. Solounikos dressade, men lekfulla plagg behövs för att pigga upp i den gråa gröt som ska kallas svenskt mode. Missförstå mig rätt - jag har många gråa plagg och är också stolt över de svenska märkena - men, ja ni förstår nog vad jag menar.
Framöver väntar ännu fler spännande nyheter från Solounikos sida. Men om det får jag be att återkomma.