Mot strömmen: Ulterior Motive

De tre killarna bakom märket Ulterior Motive kan konstatera att deras respektive halvtidsjobb eller tidskrävande hobby går allt bättre. Ett och ett halvt år sedan starten har betydligt fler än de i den närmaste vänkretsen insett storheten med de säregna slipsarna, skjortorna och accessoarerna. Men resultaten är inte det viktigaste:
- Vi har väl alltid haft ambitionen att först och främst ha kul och i andra hand tjäna pengar, säger Håkan Bruce.


Läs också: Mot strömmen: Uniforms For The Dedicated.

Ett litet tag, precis i början (hösten 2006), var Ulterior Motive en heltidssyssla för Oscar Brynolf, Tomas Strömberg och Håkan Bruce. Numera kombinerar de jobb som i tur och ordning marknadsanalytiker, frilansande webbgrafikdesigner/illustratör och IT-konsult med jobbet med märket. Numera är också den egna butiken på Industrigatan på Kungsholmen, inte långt från Grandpas butik i området "The Grandpa", öppen mer sporadiskt och fungerar mest som kontor, lager och showroom. Vill man köpa märkets produkter går det bra att maila märket, gå via webshopen eller vända sig till någon av deras återförsäljare. Dessa återförsäljare, som nu är uppe i 20 stycken - utspridda från Sverige till Tyskland, USA, Australien, Hong Kong - och Rumänien. Det senaste tillskottet är All Purpose i Los Angeles. Och efter att ett antal amerikanska webbutiker tagit in märket är detta den första fysiska butiken i USA. Extra roligt, förstås:
- Ja, det känns som ett litet break. Ägaren där sa: "Era grejer kommer passa perfekt in i min arkitekt- och designerskunddatabas." säger Håkan Bruce.

     

Annars är Ulterior Motive inget märke man varken hittar lite varstans eller som gör en kollektion för våren och en för hösten. En om inte helt så i alla fall delvis medveten strategi:
- Vi var rätt på det klara med hur vi ville ha det från början: vi skulle inte göra som alla andra modemärken. Vi gör inte särskilda vårgrejer eller höstgrejer utan i stället nya grejer lite när vi känner för det. (Sedelklämmor i silver- eller guldfärg som kombinerar Ulterior Motive-loggan med ett dollartecken är senaste tillskottet, Fashionistos anm.) Det enda vi gör egentligen är att vi har lite tankar när vi gör sakerna på att slipsarna till exempel ska vara lite ljusare till sommaren, säger Håkan. Vi började ju med slipsar och manschettknappar och siktade in oss på att bredda oss och göra många olika modeller av varje enskild produkt. Allt har ju kommit till så att vi själva tyckt att det vi gör saknats. Anledningen till att vi började göra plånböcker, till exempel, var ju att min egen gick sönder och att jag inte tyckte att jag kunde hitta en snygg, lite mindre plånbok. Och nu är det ju plånböckerna, tillsammans med slipsarna som vi ju började med, som säljer bäst. 
Har det där arbetet med kollektionerna också något att göra med vilka butiker ni säljer till? Går det att generalisera och säga att märken som arbetar med fastställda vår- och höstkollektioner passar de stora butikerna bättre än småbutikerna och att ni därför vänder er mest till de mindre butikerna?

- Vi har riktat in oss på småbutikerna. Vi tycker att de är mer flexibla - småbutikernas ägare är ju också sina egna inköpare och kan bestämma själva. Nackdelen är ju att vi inte kommer upp i samma volym, men vi tycker det är mycket trevligare med en personlig kontakt. Vi ska inte klanka ner på de större butikerna, men vi har väl alltid haft ambitionen att först och främst ha roligt med märket och i andra hand tjäna pengar. Men det går bra för oss ändå och vi växer. Problemet är väl att det är en sådan enorm konkurrens mellan de små märkena, framförallt i Stockholm, säger Håkan Bruce.

        

Det här vet alla, även om Ulterior Motives produkter kanske inte direkt är närmaste konkurrent till de andra lite mindre märkena. Ett vanligt grepp för att få upp varumärket är ju annars samarbeten, något även Ulterior Motive försökt sig på: I den absoluta början lät märket dåvarande Beckmansstudenten David Wiksten vara med och designa en slips. Ett roligt minne, såhär i efterhand:
- Oscar är ju gammal industridesigner, men ingen av oss andra är ju modeutbildad. Så det var roligt att arbeta med honom och få lite andra infallsvinklar. Och vi kan absolut tänka oss att göra något liknande igen, men just nu finns inte tiden att starta igång något sådant, säger Håkan.

     

Märket var också långt framme på webben redan från scratch med en egen webshop. Numera går exempelvis alla köp, även i deras egen butik (utom de som görs kontant, förstås), via webshopen:
- I princip allt vi gör utom skjortorna gör sig ju väldigt bra att sälja på nätet. Anledningen till att vi öppnade vår egen butik var ju för att vi behövde ha ett lager och kontor. Lite senare insåg vi ju lite krasst att det var svårt att ha en butik på en bakgata på Kungsholmen, men det brukar vara lite lättare sommartid eftersom det går ett promenadstråk från Pampas Marina alldeles nedanför oss. Vi har en kompis som bor alldeles i närheten och han har berättat för oss hur området har utvecklats. När cafét öppnade här bredvid oss "blev de av med" Teosofiska biblioteket som varit i deras lokaler och sedan öppnade skejtbutiken. När vi öppnade var det i stället för Kommunistiska biblioteket och Grandpa öppnade i stället för en dammsugarbutik. Allt känns lite roligare nu än tidigare, tycker både han och vi! avslutar Håkan Bruce.

        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0