The Local Firms Axel Nyhage om nya "Refined"-kollektionen

På samma sätt som Fredrik Blank och Åsa Göransson lämnade Tiger of Sweden för att starta Blank, gick Axel Nyhage och Richard Hutchinson ifrån "Jeans"-labeln på modejätten för att satsa på egna märket The Local Firm. Och hajpen kan inte ha undgått någon. När de som sista märke ut på Berns modevecka i vintras, under den sena torsdagkvällen, mottog stående ovationer, var det mycket tack vare att den genomarbetade och gedigna denimdelen av A/W-08-kollektionen fick sällskap av skjortor och jerseypieces för både dam och herr. Plagg som snabbt blev stylisternas stora favoriter och bland annat synts i de stora svenska modemagasinen, samt i flera editorials i nya svenska, engelskspråkiga magasinet Fashion Tale Magazine, som just släppt sitt premiärnummer i tretton länder.

Men inte nog med det. Senare i år släpper The Local Firm en "Refined"-kollektion, som ska bestå av gamla vintage-/second hand-plagg, som med hjälp av Axels och Richards varsamma kreativitet gjorts om och sytts upp i begränsad upplaga på olika fabriker runtom i Europa. 

Axel Nyhage berättade häromveckan för mig att syftet är att få ut något mer av konceptet The Local Firm. Att inte känna några som helst hämningar i den kreativa processen, utan kunna göra lite som man själv vill av de utvalda plaggen. Hittar man en jättefin väska någonstans ska det inte finnas något som hindrar Axel och Richard från att göra en jacka av den, för att ta ett kanske lite långsökt exempel. "Refined" blir hårt limiterade kollektioner som inte är tänkt att stanna vid en one shot, utan bli ett återkommande inslag inom konceptet. Prisnivån blir aningen högre än plaggen från huvudkollektionen, men hamnar långtifrån några överpriser, enligt Axel Nyhage. Lanseringen är tänkt någon gång i slutet av året på butiken JUS, som ju också är agentur för märket.

Efter Filippa K:s satsning på den egna second hand-butiken i Stockholm i samarbete med Judits, känns detta som nästa intressanta intitiativ bland de svenska märkena för att sätta likhetstecken mellan sina varumärkesnamn och en omtanke om hållbarhet och hushållning av resurser. Det kan i längden säkerligen också höja statusen för vintage- och second hand-plagg ytterligare i ett land där varenda människa som blir fångad på en street style-bild tycks ha minst ett "vintage"-plagg på kroppen. Hatten av för sådant tänk! 


The Local Firm Refined.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Margiela

2008-08-27 @ 19:32:54
Postat av: Anonym

japp

2008-08-27 @ 22:07:34
Postat av: Chris

Love it, en svensk version av Compl8 möjligen?

2008-08-27 @ 23:01:08
Postat av: Axel Gammelhage

Margiela ringde och sa att han ville ha tillbaka sitt koncept

2008-09-13 @ 19:40:27
Postat av: örnen

helt rätt i tiden!

2009-04-03 @ 09:25:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0