Mycket nytt på Black Market inom kort

Koncept som Black Market står naturligtvis inte stensäkra när sämre tider knackar på dörren. Exklusivt avant garde-mode är inte det mest lättsålda på rädda svenskar och de ekonomiska marginalerna är hårfina.

Vad Black Market gör nu? Gasar!

Den nya webshopen kommer upp under senare delen av den här veckan. Och med start i januari byter Cicci Wallin delvis profil på sin butik. "Ut med det svenska - in med det nya" skulle man kunna säga, när man hör om de nya märkena för våren: Damir Doma, Rick Owens Dark Shadow och Complex Geometries.

Damir Doma är ju avant garde om något, designat av en gammal assistent till Raf Simons. Black Market blir enda svenska återförsäljare av märket. Detta gäller inte Rick Owens Dark Shadow-linje, som ju redan finns på JUS, men som ändå ska bli spännande att se på Black Market. Complex Geometries, Kanadas motsvarighet till Nakkna, ligger bra i pris och blir "budgetmärke" på Black Market. T-shirts för 600, exempelvis.

"Ut med det svenska" skrev jag ju också och det stämmer. Cicci Wallin plockar bort alla svenska varumärken ur butiken, bortsett från Lovisa Burfitt, som ju är baserad i Paris. Inget Our Legacy, inget Rickard Lindqvist och inget Nakkna, alltså. Tråkigt för dem, men förmodligen rätt väg att gå. Sin egen väg, alltså.

Kommentarer
Postat av: Nils

Go Cicci du är kalasbra!!

2008-12-17 @ 10:46:12
URL: http://eu.levi.com
Postat av: Jens

Fantastiskt bra. Mer exklusivitet. Ut med det som redan finns i en massa andra butiker. Hoppas dock att exlusiviteten inte blir till ett allt för högt pris. Målgruppen är inte stor nog inbillar jag mig. Rätt väg tror jag är att finna märken som ligger på prisnivå exempelvis, utpris byxor max 1900, skjorter 1600. Några hundralappar över "Acne-nivå". Detta rent generellt. Sen får det gärna vara enstaka märken som sticker ut mer. Först och främst designmässigt, men också prismässigt. De som vill gå runt i Bernhard Willhelm-ekvivalenter samt betala 3500 eller mer för ett par byxor är ytterst få och inte en målgrupp man driver en butik på. Men det där har Cissi koll på. Se bara till hur hon faktiskt gjort ungefär som jag beskriver. Dels märken som ligger på höga prisnivåer, produkter att skylta med i viss mån, samt hur hon tagit in "billiga" kul märken som And I och B Clothing som den större massan kan frottera i. Cissi gör helt enkelt ett grymt bra jobb.

2008-12-18 @ 07:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0