Kulturministerns och Berns-vd:ns egna ord inför modeveckan
Berns Groups vd Yvonne Sörensen Björud och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth invigde tidigare i dag modeveckan. Under en pressfrågestund fanns det möjlighet att ställa frågor till dessa två och här följer lite av det som sades:
Varför är du här, Lena?
Kort och gott: för att jag fick frågan. Egentligen kunde handels- eller utbildningsministern ha varit här i stället, för modet spänner ju över så många olika områden.
Yvonne Sörensen Björud flikar in:
- Vi har ju gjort ett ganska stort lobbyingarbete. Vi vill stärka modeindustrin och vi tror att samarbete är det enda rätta sättet att göra det på.
Finns det planer på att skapa någon typ av syndikat? I Frankrike och även i Danmark finns ju ett sådant i form av en typ av rådgivande grupp direkt under kulturdepartementet.
- Det är inte ett förslag som har kommit till mig. Låt mig få undersöka den saken och se vad vi kan göra.
Yvonne Sörensen Björud, vad innebär det att prinsessan Madeleine blivit beskyddare av modeveckan? Handlar det bara om att hon ska sitta och titta på modevisningar?
- Det känns väldigt roligt att få chansen att arbeta med Madeleine. Hon har ju valt att inte arbeta som beskyddare för särskilt många. Jag tror det bara är tre, fyra stycken, medan exempelvis kronprinsessan Victoria har 50-60 stycken som hon arbetar för.
Men på vilket sätt ska hon arbeta då?
- Hon ska verka internationellt för att sätta svenskt mode på kartan.
Nu är ju modeveckorna åtskilda. Finns det planer på någon typ av samarbete aktörerna emellan, exempelvis med +46?
- Vi tror som sagt på samarbeten. I eftermiddag finns representanter från Stockholms Modecenter på plats för att titta på hur vi arbetar med modevisningarna. Men samtidigt måste ju vi på Berns titta på vad som är bäst för de enskilda varumärkena. Vi har ju hittills satsat sju miljoner kronor på de här fem modeveckorna. Målsättningen den här gången är att gå runt, men vi tänker också långsiktigt. Och varför har vi på Berns valt att göra något sånt här? Jo, för att vi som varumärke gärna vill förknippas med såna saker som konst, musik och mode. Går vi ihop kostar det inte lika mycket som det gör annars för de enskilda varumärkena att få hit internationella inköpare och internationell press. Men samtidigt vet vi ju hur viktigt det är att få hit folk från utlandet. När vi gick igenom vad motsvarande värde i annonsering som det skrevs om Stockholm, enskilda designers och svenskt mode efter senaste modeveckan i januari motsvarade det, utan att skriva upp annonseringsvärdet, 16 miljoner kronor. Franska Elle ägnade ju bland annat fem sidor åt hur coolt Stockholm var, att Stockholm var Europas coolaste stad och så vidare.
Köpenhamns modevecka har ju gått framåt med stormsteg de senaste åren och Köpenhamns stad har ju varit med och pumpat in pengar i den för att få upp den. Lena Adelsohn Liljeroth, även om frågan inte riktigt ligger på ditt bord utan på Stockholms stads, hur ställer du dig till sådant typ av stöd till modeveckan även i Stockholm?
- Jag vet att staden är positiv till modeveckan. Den har ju varit med och betalat för att exempelvis få hit internationella besökare och jag vet att det har funnits planer på att anordna någon typ av särskilt arrangemang för dessa, som en gemensam mottagning i Stadshuset eller i Thessinska Palatset. Det här går naturligtvis att utveckla och jag tror säkert att man kan göra mer, men vi har i alla fall börjat.
Jag fick sedan en egen kort pratstund ensam med Lena Adelsohn Liljeroth för att ställa en särskitl angelägen fråga:
Hela branschen går ju och väntar på den annalkande lågkonjunkturen. Hur kommer du och regeringen arbeta för att försöka förhindra att jobb förloras och den svenska modebranschen går ner?
- Det där är kanske en fråga du ska ställa till arbetsmarknadsministern, men om lågkonjunkturen innebär en minskad efterfrågan vet vi ju faktiskt inte. Eller blir den kanske bara tillfällig? Det kanske blir så att det minskar efterfrågan på billiga kläder och folk slutar gå och handla på Hennes & Mauritz. Det här vet vi ju inte ännu, men vi följer utvecklingen.
Samtal med Lena Adelsohn Liljeroth; Lena Adelsohn invigningstalar ... och klipper band; Första utgången på LiseLotte Westerlund: Modeveckan i gång!
Foto: Mathilda Österlund.