Fashionisto avslöjar: Ny butikskedja för män
Den 28 februari 1986 minns många svenskar. Statsminister Olof Palme sköts ihjäl på öppen gata i Stockholm. En bit därifrån, på Rådmansgatan, höll den nya butiken Slipsgossen invigningsfest samma kväll. Och nu kan Fashionisto berätta att efter drygt 22 år som varumärke tar grundaren och vd:n Per Sjölund sitt företag ett steg vidare: I mitten av september öppnar NONNO Herrdetaljer på tio platser runtom i landet.
Det är en hektisk tid för de anställda på företaget Slipsgossen. Annalkande semestertider kommer i andra hand - september känns mer angeläget. De tio butikerna i Sverige - varav hälften ägs av Slipsgossen och hälften är franchise - övergår i mitten av september till att bli den nya kedjan NONNO Herrdetaljer.
- Ja, det är mycket jobb just nu, men förändringen är nödvändig, säger vd Per Sjölund till Fashionisto. Efter över 20 år som Slipsgossen är det dags att gå ett steg längre. Vi har frågat runt bland mycket folk och de vet vad Slipsgossen är och var våra butiker ligger, men de handlar inte av oss för att de "inte bär slips". Så nu har vi stött och blött det här med en massa människor och till slut sa vi: "Vi kanske ska byta namn."
Alla tio butiker, utom den i Linköping som behåller namnet Slipsgossen, övergår till det nya namnet. Förhandlingar pågår för att få klart med nya märken till den nya kedjan, men det står klart att flera gamla partners, såsom Tiger of Sweden, kommer finnas kvar, och att samarbetet med Lars Wallin (limiterad slipskollektion som hittills släppts en gång per år, Fashionistos anm.) mycket väl kan komma att fortsätta. I slutändan är ambitionen emellertid att det egna varumärket NONNO ska stå för den största delen av butiksutbudet. Till en början består produktportföljen förutom skjortor och tröjor av bland annat väskor, hattar, underkläder, scarves, hudvård och böcker och ambitionen med utbudet är att presentera en tydligare modeprofil och förädla och föryngra det gamla konceptet.
- Det har gått bra för oss de senaste åren, när slipsen varit på modet och i och med högkonjunkturen, så det här är knappast någon krisåtgärd. Slipsgossen har haft fokus på slipsar, nu sätter vi fokus på alla accessoarer, säger försäljnings- och marknadschefen AnnaMaria Lindqvist.
- Vi skulle kunna minska våra butiksytor och bara sälja slipsar, när en fjärdedel av vår försäljning består av det, men vi ser oss själva som en accessoarbutik, inte en slipsbutik, säger Per Sjölund.
Det egna varumärkets kollektioner tas fram av en frilansande designer, som annars i allra högsta grad är delaktig i ett mycket framgångsrikt svenskt modeföretag.
Och namnet då?
- "Nonno" betyder morfar på italienska, säger Per Sjölund. Min egen morfar har betytt väldigt mycket för mig. Han var alltid välklädd, men kunde vara det på olika sätt, alltifrån three-piece-suits till mer avslappnade kläder. Framförallt hade han en känsla för detaljer! Ordet "Herrdetaljer" finns faktiskt inte ens som ett vanligt ord ännu, men med det vill vi ju göra klart att vi säljer mer än bara slipsar.
Fakta, Slipsgossen:
Antal anställda: Tre.
Antal butiker: Tio (Sturegallerian, Täby Centrum, Kista Galleria och Shoppingstaden (Skärholmen) i Stockholm, Malmö, Lund, Uppsala, Linköping, Göteborg och Västerås).
Omsättning 2007: 20 miljoner med vinst.
låter spännande.. kommer definitivt besöka butiken när den öppnar..
Hej jag undrar rätt starkt på frågan om vad det nya namnet på kedjan Slipsgossen kommer att vara.
MVH//Martin
Kika in!!!
LÄS MIN ÅSIKT KRING CHRIS BROWN OCH RIHANNA DRAMAT I BLOGGEN!
Det finns en hel del butiker på nätet som säljer slipsar. www.slipskompaniet.se är en av dem som jag gillar.