Fashionisto möter: Per Nilsson och Lena Patriksson Keller
I dag presenterar herrmodemagasinet King för andra gången sin lista över de 100 mäktigaste i herrmodesverige. Etta på listan är Lena Pettersson-Keller, mest känd som pr-byrån Patriksson Communications grundare och starka kvinna samt som en av initiativtagarna till Berns Modevecka. Fashionisto gick till rum 317 på Berns och fick en pratstund med Lena och Per Nilsson, chefredaktör för King.
Grattis till förstaplatsen, Lena!
- Tack så mycket!
Per, hur har ni resonerat när ni satt Lena överst på listan?
- Vi resonerar som så att först och främst är Lena mäktigast i herrmodesverige. Och när vi suttit ner och tagit fram listan grundar vi det på tre saker: Det första är Patriksson Communications makt i branschen, sedan är hon en av initiativtagarna till STHLM Fashion Week by Berns och ligger också bakom Whyred. För vår del handlar makt den här gången om inflytande över hur den svenske mannen klär sig, på kort och på lång sikt.
Förra året var Acnes chefdesigner Jonny Johansson etta på listan och det är nog många som kommer reagera på att varken han eller vd Mikael Schiller ens finns med på topp tio. Hur har ni tänkt där?
- Jonny fick, med all rätt, mycket uppmärksamhet efter vår utmärkelse förra året och Acne är ju fortfarande en maktfaktor inom svenskt herrmode. Men det händer mycket i branschen och då ska det hända mycket på listan också.
Finns det 100 mäktiga i herrmodesverige?
- Det finns inte bara 100, det finns fler! För oss är makt när man påverkar männens modevanor, eller groomingvanor, eller klockvanor eller vad som helst, och det gör många. Så det finns definitivt 100 och tyvärr, höll jag på att säga, finns det fler, så alla får inte plats på listan.
Hur beroende av varandra är ni? Vad tycker ni det säger om branschen att någon från pr-branschen toppar listan?
Per: Jag kan ju bara tala för mig själv och jag tycker Lena att när gör ett intressant jobb så uppmärksammar vi det och när hon gör ett ointressant jobb så uppmärksammar vi det inte. Det handlar om hur och när Lena presenterar det, och så handlar det om det kan vara något exklusivt för oss.
Lena: Jag ser mig inte bara som PR-kvinna utan också som en entreprenör: jag jobbar ju inte enbart för Patriksson Communication utan även mycket för STHLM Fashion Week by Berns. Men det var precis som när King startade: man jobbar och lobbar för en hård bransch. När vi ringde en tidnings ekonomiredaktion för åtta år sedan frågade de: "Varför ringer ni?" Nu är situationen lite annorlunda, om man säger så.
Hur går arbetet med STHLM Fashion Week by Berns?
- Det går bra och jag gillar att det är så osvenskt: selektivt, nischat och man vågar tänka stort - alla sådana saker som vi inte är vana vid. Det är ju ett jättestort samarbete och handlar ju inte bara om mig Berns eller Peter Andersson utan också om varumärkena. Jag tycker vi har lyckats göra en bra produkt med småresurser; vi får ju till exempel inget statligt stöd.
King har ju tidigare haft flera samarbeten med olika varumärken, bland annat med Hackett. Är det fler sådana samarbeten på gång?
- Det kommer fler grejer, men det är ingenting jag kan berätta något om än. Men det kommer hända saker.
Det talas om att du ska skriva en ny bok, Per. Kommentar?
- Jaså gör det? Det låter spännande! Jag säger inte mer än så.
Presentationen av listan firas på Berns i kväll, med start för en halvtimme sedan. Fashionisto springer dit och tar med kameran, för att se om något intressant kan fastna på linsen. Listan i sin helhet finns att läsa på Fashionisto i morgon. Den - och mycket annat - presenteras också i det nya numret av King, ute den 20 maj.