Hajpade 5PREVIEW ocensurerat
Helt i svensk skymundan har svenskfödda Emeli och argentinskfödda Diego med sitt t-shirtmärke 5PREVIEW på rekordkort tid skapat en hajp i stil med House of Holland häromåret. Fashionisto mailade Rombaserade Emeli och här följer mailsvaret oredigerat, det enda som ändrats är språkfel och irrelevant innehåll:
"Hej!
Först vill jag bara säga att efter en massa år i Italien skriver jag urdåligt på svenska. Ändra som du vill om det låter konstigt!
Har skrivit ihop lite svar på dina fràgor:
Vilka är ni som ligger bakom 5PREVIEW?
Vi är Emeli och Diego. Jag är född i Sverige, Diego i Argentina, och båda kom till Italien 1999, men vi träffades i
Rom förra hösten.
Har ni någon utbildning inom mode?
Emeli: Ett år på Instituto Europeo di Design i Milano, industridesign i Florens, grafisk formgivning på Forsbergs i Stockholm och en massa annat. Nu jobbar jag sedan tre år som ansvarig mönsterformgivare/grafiker pà Killah (en av Miss Sixtys yngre linjer) och skriver om trender i en italiensk tonårstidning.
Diego: Diverse kurser på St. Martins i London och Accademia di Moda & Costume i Rom, pågående universitetsutbildning i arkitektur. Jobbar sedan flera år på ett arkitektkontor.
När började ni sälja märket? Vad är tanken bakom det?
Projektet startade i mitten av januari av en slump. Vi hade redan sedan vi träffats i slutet av förra sommaren snackat om att göra en liten klädkollektion men den rätta idén hade inte infunnit sig. Eftersom jag jobbar för ett superkommersiellt klädmärke har jag lärt mig att det måste vara åtminstone lite kommersiellt för att lyckas och det finns ju redan så mkt fina kläder överallt (framförallt på den svenska klädscenen) så det kändes egentligen överflödigt att göra något nytt. Idén dök sedan upp men pengarna för att sy upp kollektionen saknades. I samma veva tryckte vi ett par t-shirts hemma, för privat bruk. Vi tog ett par bilder och lade ut på MySpace. Dagarna efter hade vi (jag skojar inte) hundratals förfrågningar om var man kunde få tag på de där tröjorna. Eftersom vi fortfarande behövde pengar för att sy upp kollektionen tänkte vi att vi kunde göra något av det. Därav namnet Preview, en förhandsgranskning. Numret 5 är än så länge en hemlighet.
Vad vill ni visa med era t-shirts?
Inget speciellt, egentligen. Vi tycker om dem - folk tycker om dem. Idén är sa enkel, men om du kollar runt lite i
butiker och på internet sa finns det egentligen ingen konkurrens. Vi kan inte jämföras med Henry Hollands nu-rave kitsch och vi är inte politiska som Katrine Hamnett. Vi är ironiska, vänder upp och ner på vanligheter som Colosseum och Eiffeltornet, vänder alla tryck bak och fram, leker med kända logotyper...
Estetiken är väldigt enkel. Inte bara på tröjornas tryck utan även hur vi visar upp dem. Vi använder bara oss själva som modeller och vi är lite sneda som vanligt folk, och så har vi på oss rånarluvor då vi vill ta uppmärksamheten från oss själva och vilka vi är.
Det blir lite löjligt att teoretisera över något så enkelt som svarta, feta tryck på vita, enkla t-shirts men om vi så vill kan vi säga att vi på något sätt använder den vita tröjan som ett högkvalitativt pappersark och på detta skriver vi vårt budskap med stora lite smutsiga oregelbundna svarta bokstäver. Kontrast. Minimalt och rock 'n' roll på samma gång. Demokasettkänsla med rockstarpotential, hehe.
Hur sker produktionen?
Vi har designat t-shirtmodellen. Produktionen sker i en liten studio i Abruzzo pà Italiens östkust.
Hur gör ni trycken?
För hand, med schabloner och screenramar. Otroligt tidskrävande men man ser skillnaden mellan handgjort
(små charmiga defekter) och screentryckt pà löpande band.
Vilka butiker ligger ni i?
Än sa länge TwoSee på Carnaby Street i London, Ilil Shop i Shibuya (Tokyo), Paraphernalia i Montikvarteret i Rom, Violent Green i Brisbane (Australien). Men vår agent har ett stort nätverk sa så snart produktionen kommer igång kommer förhoppningsvis allt att expandera.
Hur ser försäljningen ut?
Vi sålde slut första upplagan på 100 t-shirts på fem dagar. Folk började beställa redan innan vi hade produkten; vi hade fotograferat prototyperna som var tryckta på 1-euro-t-shirts från lokala marknaden.
Säljer ni mest via webshopen, eller i butik?
Det får vi se. Många vill känna på produkten och prova innan de handlar. Tröjorna kostar rätt mycket (cirka 65 euro) så jag kan förstå det.
Hur har intresset från svenska butiker varit?
Vi har inte ens börjat visa oss i Sverige. Vår agent jobbar från London med koncentration på England, Japan och Hongkong, men har även kontakter i Stockholm.
Stämmer det att ni redan sålt slut på första upplagan?
Ja, men det var en liten produktion för att testa fabriken. Som nykomling bortprioriteras man lätt, men sakta men säkert börjar de förstå att vi menar allvar, hehe.
Kommer ni vara med på några mässor, i Sverige eller utomlands?
Vi kommer att synas under modeveckan i London och Berlin.
Hur ser ni på framtiden? Kommer ni göra annat än t-shirts?
I den här kollektionen har vi bara en t-shirtmodell, men i kommande kommer vi även att göra linnen, hoodies och shoppers.
Har du någon rolig kuriosa att berätta?
En av de första beställningarna kom från en kille på franska landsbygden. Ett par veckor senare skrev folk och sa att de sett en av våra tröjor på en fransk tevetalkshow på bästa sändningstid. Jag letade upp programmet på YouTube och det visade sig att den franska killen var regissör till Madonna och Justin Timberlakes "4 minutes"-video. Francois Rousselet har även regisserat en av mina favoritvideor: "DANCE" med Justice, där hela konceptet bygger pà t-shirttryck. Så att han ville ha på sig vår var en stor ära.
Överlag har pressens uppmärksamhet varit oproportionerligt stor. Innan "kollektionen" kommit ut var vi med i
italienska GQ och på ett helt uppslag i Milk X från Hongkong. Nu väntar bland annat italienska MarieClaire, Dazed & Confused och Pig Magazine.
Vi håller på att göra turnétröjor till Black Acid (Richard Fearless fràn legendariska Death In Vegas nya band) och italienska Bugo. Han är ju inte känd i Sverige men här i Milano är han på Beck-nivà. De hörde alla av sig till oss och ville samarbeta."
Fråga: Vem blir först att ta in detta i Sverige?
5PREVIEW.com
5PREVIEW.blogspot.com