Om Wood Woods planer på att öppna i Stockholm
Danska butikskonceptet Wood Wood har under en längre tid letat lokal i Stockholm. Ja, för det är ju faktiskt i grund och botten en butik och inte ett märke, som man lätt kan förvillas att tro när det är märket Wood Wood som syns i Sverige och inte butikerna i Köpenhamn och Berlin.
De senaste uppgifterna tyder emellertid på att det lär dröja ett eller ett par år innan planerna blir verklighet, även om Wood Wood bara för en kort tid sedan var och tittade på en lokal i Stockholms innerstad - utan att slå till.
Det här är naturligtvis en rolig nyhet och ett erkännande för den svenska modemarknaden. Men frågan är vad Wood Wood skulle tillföra. Ta bara en titt på hemsidan över vilka märken man säljer. Ni får rätta mig om jag har fel, men såvitt jag kan komma på är det bara Junya Watanabe som inte finns representerat på den svenska marknaden. (Nitty Gritty var ju tidigare återförsäljare av dem, men lär inte vara det vid nyöppningen.)
Jag skulle snarare säga att Wood Wood borde satsa på butiker för det egna märket, som nu börjar föra en alltmer tynande tillvaro på den svenska marknaden. Glädjande då att höra att Très Bien Shop storsatsar på märket och att det kan hända ytterligare saker även på den fronten framöver.
Jag var själv på plats på Wood Woods visning av vår -09-kollektionen i Köpenhamn i augusti. Det var egentligen ingenting märkvärdigt som visades - det var bara snyggt, avskalat, roligt - och säljbart. Så en uppmaning till de danska vännerna bakom märket är att satsa på att få in det egna märket till "rätt" butiker snarare än att sikta på en butiksetablering i Stockholm. Håller ni med mig?
Nya butiken PREMIÄR! håller utförsäljning
För ett par veckor sedan öppnade han agenturens egna butik PREMIÄR!. Fyndigt namn, måste jag säga, och i butiken på Hornstulls Strand 11 säljs alltså de egna märkena.
I morgon fredag mellan 12 och 16 (även lördag och söndag samma tid) bjuder han in till "megautförsäljning" i butiken med upp till 70% rabatt på sortimentet och höst- och vårskor, där ett par kostar 300, två par 500 och tre par 700.
---
Den vanligaste frågan jag får just nu är föga förvånande hur jag upplever branschen just nu i dessa oroliga tider. Och jag är inte dummare än att jag kan säga att det absolut är "kris" om man jämför med de senaste åren. (Det är inte för inte som "butiksdöden" är det vanligast förekommande ordet på den här bloggen.) Men den dignande bredd som svenskt mode på i stort sett alla plan har kunnat visa upp under de senaste åren är inte varaktigt för ett så litet land. När sämre tider nalkas sker det en naturlig utslagning, precis som i vilka andra branscher som helst. Och för att återgå till den vanligaste frågan, så brukar jag svara att jag i stället upplever att den rådande situationen föder en kreativitet, som inte funnits på sistone. Då verkar det som att aktörerna ställt sig frågan varför man över huvud taget ska tänka över hur man ska bedriva sin verksamhet när andra visat att det gått bra att göra på ett visst sätt.
Men nu krävs det att man rannsakar sig själv, kapar kostnader och försöker hitta ett sätt att bli lönsam. Som att vara en agentur som Section8 och öppna en butik - PREMIÄR! - i sina redan befintliga lokaler. Nu säger jag inte att Section8 var tvingade till den här lösningen, för även om Jenny Hellströms konkurs slog hårt mot verksamheten, så är Rokin', Sandqvist och Merde! företag, som visserligen är små, men som jag upplever att det går bra eller till och med väldigt bra för.
Den motsatta lösningen: att samtidigt som man har butik, även vara agent för ett antal olika märken, räddar just nu ganska många butiker runtom i landet. Inte för att de här butikerna är några av dem som räddas av sin agentur, men bara för att ni ska få en uppfattning om vilka butiker som också har agentur, kommer här en liten lista: JUS, Black Market, Slatgo & Clemenza, Scout, Grandpa och gamla Nitty Gritty.
Och nu alltså också PREMIÄR!. Mer om den butiken i ett senare inlägg.
Skilda världar för Fifth Avenue Shoe Repair och the Stray Boys
Jag pratade med Lee Cotter när nya Nacka Forum invigdes i förra veckan. Han stod och dj:ade på Awesome Rags, modebutiken där han ju sitter i styrelsen. Han berättade att de tvärtom fått fler konton (alltså säljer till fler butiker) än i våras. Whyred har sett en liknande utveckling, vet jag, men annars är de lätträknade - de svenska märken som det går bättre och bättre för. Det som är betryggande för Fifth Avenue, berättade Lee, är också att de lyckats komma in i stora butiker, som de vet arbetar långsiktigt med sina märken.
Andra uppgifter gör gällande att det går betydligt tyngre för the Stray Boys, men det känner jag att jag måste gräva lite djupare i innan jag drar några slutsatser.
Ny rekommenderad modeblogg
Inte en dag för tidigt! Gillar ni Fashionisto borde ni gilla den! Habit är förresten min senast tillkomna uppdragsgivare - jag börjar skriva för dem senare i höst.
Nästa vecka åker jag till Riga på Nordic Look. På plats skriver jag för Habit, King - ja, och så Fashionisto, såklart!
Fåfäng håller kanonutförsäljning - och öppnar igen?
När jag avslöjade nyheten om Fåfängs konkurs lovade jag ju också att hålla ögon och öron öppna kring när den förestående utförsäljningen skulle äga rum.
Och nu är den här!
Med start i morgon och fram till på torsdag (mellan 11 och 20 alla dagarna) säljer butiken ut hela sortimentet, inklusive inredningen (som man får buda på), till förmånliga priser på Tvålpalatset, vid Mariatorget.
Jag var där i kväll på en liten preview och kan verkligen rekommendera ett besök. Aktuella märken är Acne (enstaka plagg), Our Legacy (skjortor och kavajer), Italigente (enstaka par skor), N.D.C. (enstaka par skor), Levi's (ganska många par jeans, fast i stora storlekar), S.B.U. (t-shirts, jeans och enstaka andra plagg till bra priser från underskattat märke), Won Hundred (fina kläder i bra storlekar) och solglasögon från Marc Jacobs och Tom Ford. Lite mer okända märken som Luca & Alessandro och Bill Tornade fanns det många, väldigt fina plagg från, till bra priser. Och till sist: missa inte de jättefina handskarna från Imoni till halva priset!
Inget dåligt utbud, alltså. Priserna är rabatterade med 50-80% och i alla fall i stil finns det något för alla.
Och kanske är inte sista kapitlet skrivet i historien om Fåfäng. Redan nästa sommar kan butiken "göra en Nitty Gritty" och öppna igen. Det verkade som att Visby i så fall låg före Stockholm i prioriteringen och mycket var ännu oklart, men man uteslöt ingenting. Spännande!
Branschens elakaste rykte just nu
Har ni som gått förbi Versaces herrbutik på Birger Jarlsgatan tänkt på hur märklig den är? Pytteliten, ganska sjabbig, aldrig öppen och med ett fruktansvärt dåligt bemötande av de anställda. Det senaste ryktet jag hört är att de inte ens säljer sina egna kläder där - utan kopior! Dessutom visste inte Versace ens att den existerade förrän för ett par år sedan och vill inte kännas vid den.
Om - jag säger om - det här stämmer tycker jag att det är det mest uppseendeväckande på väldigt, väldigt länge. Om det inte stämmer tycker jag tanken på att det hade kunnat stämma kittlar den också.
---
Här ett annat stort märke som ryktades vara på väg att göra sitt intåg på den svenska marknaden. Inte så konstigt kanske när just dem även har en butik i Köpenhamn. Liksom numera även Burberry har, om än inte i Stockholm - än. Fast man undrar vad Bottega Veneta-återförsäljaren Nathalie Schuterman skulle säga om märket öppnade egen butik i princip tvärs över gatan?
Très Bien Shop har blivit med blogg!
Ett liknande scenario inträffar ju för de modebutikerna i Stockholm. Julhelgsturistande ryssar går lös med eurobuntarna och deras shopping är, om inte direkt avgörande, så i alla fall nödvändig, för åtminstone fyra, fem butiker i huvudstadens fortsatta existens.
I januari öppnar Très Bien Shop en 400 kvadratmeter stor butik ett stenkast från den nuvarande, som inte ens är 100 i storlek. Den kommer enligt uppgift rymma shop-in-shops för Henrik Vibskov, Our Legacy och eventuellt ytterligare något märke. Och nu har de öppnat en bloggliknande kolumn på utmärkta Selectism. Inte dåligt!
Till sist: En annan intressant blogg i sammanhanget är ju PR-agenturen Pretto PR:s blogg på Glife.
Black Market ett år
Kul också att Cicci drar hit Jeremy Scott under nästa modevecka i Stockholm, det var mer än jag visste. I morgon eftermiddag visas nämnde Scotts samarbete med Adidas upp för pressen på Berns och stjärnglans till våra modeveckor har vi ju inte direkt fått för mycket av. Heja Cicci och grattis Black Market!
Aplace by Rickard Lindqvist
Apropå PUB: På Berns Fashion Bar i kväll presenterar Aplace och Rickard Lindqvist sin gemensamma kollektion, "Aplace by Rickard Lindqvist". Det är en minikollektion som säljs exklusivt på PUB-butiken och det här blir också första gången Rickard Lindqvist presenterar plagg även för dam.
Jag går dit och bränner av lite bilder, så ni får se på härligheten. Dan Jaget på Aplace har gett mig en liten förhandstitt och alla Rickard Lindqvist-fans - ni börjar bli några stycken nu - lär inte bli besvikna.
Utförsäljningar gånger fyra
Zoovillage 24-26/10:
Adress: Krukmakargatan 27-29 (Nitty Grittys gamla skobutik).
Öppettider: 24/10: 10-19, 25/10: 11-18 och 26/10: 11-17.
Kläder från: Acne, Adidas, Bayicon, Boomerang, Bruuns Bazaar, Carhartt, Diesel, Duffer of St George Fred Perry, Henri Lloyd, Jenny Hellström, Just Cavalli, Lost Property, Merc, Modern Amusement, Motel, Obey, Odd Molly, Pour, Replay, Samsoe & Samsoe, Scotch&Soda, Stone Island Denim, The Stray Boys, Stussy, Tiger Jeans, Tommy Hilfiger, Velour och Whyred.
Priser: T-shirts från 200 kronor, pikétröjor från 300 kronor, sweatshirts, skjortor, hoods och stickat från 400 kronor, jeans och byxor från 500 kronor, jackor från 600 kronor och kavajer från 1000 kronor.
Endast kontanter!
Velour 24-26/10:
Adress: Östgötagatan 48.
Öppettider: 24/10: 10-19, 25/10 och 26/10: 10-18.
Endast kontanter!
Sarabia 25/10:
Adress: Blå Bodarna 2.
Öppettider: 11-16.
Kläder från: Cicatriz, Misericordia, Kuyichi, S'NOB och Stewart+Brown.
Endast kontanter! (Tror jag!)
Filippa K 9/11:
Adress: Tvålpalatset, Sankt Paulsgatan 29B.
Öppettider: 10-16.
Butiksnedläggningar på NK - och uppseendeväckande uppgifter från PUB
Det är en orolig butiksmarknad just nu. Butiker lägger ner en efter en - men åtföljs också av nya etableringar, som jag återkommer till i senare inlägg.
På NK i Stockholm står vissa stadigare än andra. Såsom Paul & Friends och NK Herrtrend - och enskilda varumärken med fast förankring i konsumenternas medvetanden, som Tiger, J Lindeberg och Filippa K. Medan andra inte gör det.
Som danska SAND, till exempel, som preliminärt lägger ner sin butik på NK den 5 januari. Från att för några år sedan ha varit den danska motsvarigheten till GANT, har man på senare år helt skiftat fokus till att bli en typ av Prada/Gucci light. Det har gett resultat: kollektionerna ser bättre och bättre ut för varje säsong och det är inte alla som får sälja på italienska webshopen Luisaviaroma, men det har uppenbarligen också lett till att de förra, köpstarka kundgrupperna inte känner igen sitt gamla danska favoritmärke.
SAND finns kvar med egen butik på Åhléns och Biblioteksgatan, men på NK är det alltså slut.
Slut är det också för herraccessoarbutiken NK Aware, som stänger igen vid årsskiftet. Konceptet var ett ettårigt försök, som inte föll så väl ut att det bedömdes värt att fortsätta. Det talas i stället om att det café som tidigare låg på den ytan ska få en ny chans.
Visste ni förresten att butikerna på PUB03 förväntas omsätta lika mycket som de mest framgångsrika butikerna på NK:s plan 2 och 3. I vilken värld lever dem i, egentligen? Vad jag vet är det bara G-Star-butiken som för närvarande går bättre än budgeterat på hela PUB just nu. Någon som vet mer?
Hur kan ett konkursmässigt koncept få öppna där?
Ersättaren till Awesome Rags på PUB:s gatuplan, Vision af Sverige, dras med stora ekonomiska problem, har habit rapporterat tidigare.
Jag avslöjade ju själv öppnandet av den nya butiken tidigare och det planerades då för fullt för att även ta in internationella spjutspetsvarumärken. Kanske föll de planerna när den ekonomiska krisen uppdagades. I inledningsskedet får i alla fall Tiger of Sweden och J Lindeberg sällskap av nya danska märket NN07.
Man kan ju emellertid undra hur ett, enligt habits uppgifter. nästintill konkursmässigt företag ändå tillåts storsatsa på en ny butik med ett verkligt AA-läge i Stockholm City.
En teori man kan ha är att det är märkena själva och inte i första hand Vision som tar affärsrisken. Att det med andra ord är Vision som samordnar konceptet, medan märkena står för de löpande kostnaderna i form av personal, hyra o.s.v.. Om så inte är fallet har jag svårt att få ihop det hela - är det någon som vet mer om detta?
Fashionisto avslöjar: Fåfäng lägger ner
Andra uppgifter säger att man nu letar lokal för en massiv utförsäljning av lagret inom kort. Om jag hör något om tid och plats lovar jag att återkomma med det.
Visbyborna har all anledning att misströsta, medan Stockholm - och även Göteborg och Malmö - kan glädjas åt flera nya intressanta butikskoncept under de närmaste månaderna. Men i vanlig ordning ber jag att få återkomma i ämnet.

Nakkna visar i Paris i helgen
Nakkna följer därmed trenden bland svenska märken att visa upp sig i Paris. Rickard Lindqvist (även dem med på 0046) visade ju sin kollektion på en nattklubb i stan för en tid sedan.
En intressant grej är annars att Acne, enligt vad jag hört, inte ens skulle komma med på det officiella schemat om man valde att visa i Paris under modeveckan där. De skulle helt enkelt inte bli uttagna av "juryn" som bestämmer vilka som får och inte får visa. Lanvinsamarbete hit och Fantastic Man-dito dit - Acne har en bit kvar.
Kvinnan bakom det påståendet får ni läsa mer om i en lång intervju inom kort.