Om Wood Woods planer på att öppna i Stockholm
Danska butikskonceptet Wood Wood har under en längre tid letat lokal i Stockholm. Ja, för det är ju faktiskt i grund och botten en butik och inte ett märke, som man lätt kan förvillas att tro när det är märket Wood Wood som syns i Sverige och inte butikerna i Köpenhamn och Berlin.
De senaste uppgifterna tyder emellertid på att det lär dröja ett eller ett par år innan planerna blir verklighet, även om Wood Wood bara för en kort tid sedan var och tittade på en lokal i Stockholms innerstad - utan att slå till.
Det här är naturligtvis en rolig nyhet och ett erkännande för den svenska modemarknaden. Men frågan är vad Wood Wood skulle tillföra. Ta bara en titt på hemsidan över vilka märken man säljer. Ni får rätta mig om jag har fel, men såvitt jag kan komma på är det bara Junya Watanabe som inte finns representerat på den svenska marknaden. (Nitty Gritty var ju tidigare återförsäljare av dem, men lär inte vara det vid nyöppningen.)
Jag skulle snarare säga att Wood Wood borde satsa på butiker för det egna märket, som nu börjar föra en alltmer tynande tillvaro på den svenska marknaden. Glädjande då att höra att Très Bien Shop storsatsar på märket och att det kan hända ytterligare saker även på den fronten framöver.
Jag var själv på plats på Wood Woods visning av vår -09-kollektionen i Köpenhamn i augusti. Det var egentligen ingenting märkvärdigt som visades - det var bara snyggt, avskalat, roligt - och säljbart. Så en uppmaning till de danska vännerna bakom märket är att satsa på att få in det egna märket till "rätt" butiker snarare än att sikta på en butiksetablering i Stockholm. Håller ni med mig?