Försäljningen av Bottega Venetas armband begränsas
Det här har naturligtvis även Bottega Veneta insett. Men, helt i motsats till vad man kunde förvänta sig i rådande tider - att märket skulle göra allt som stod i deras makt för att rida på vågen och försöka sälja så många armband som det bara var möjligt - har Bottega Veneta, enligt uppgift, dragit i (nöd-?)bromsen och bestämt sig för att begränsa försäljningen. Från och med nu får märkets egna butiker i bland annat Stockholm och Köpenhamn ta in ynka fem exemplar av armbanden. Vad som händer när de tar slut? Jo, Stockholmsbutikens kunder får lita till Nathalie Schuterman tvärs över Birger Jarlsgatan. Där kostar visserligen 1900 kronor mot 1300 i märkets egna butik, men man har i alla fall varit förutseende och tagit in cirka 50 exemplar av armbanden i lager.
Den enes död den andres bröd, eller vad säger vi om detta?
Har viss förståelse för det ur varumärkessynpunkt. Lite som med J. Lindeberg på den tiden då alla kids bar hoods och collegetröjor med JL-loggan på bröstet vilket totalt urvattnade varumärket (jag jämför dock inte BV vs. JL på annat sätt). Exklusivitet är ju BV's definitiva signum och det finns alltid köpare oavsett konjunktur om man är bra på att vårda varumärket.
Alltså: den där infromationen stämmer inte. Var har du fått den ifrån "fashionisto"?
Stoffe; Ja, jag tycker att de gör rätt som begränsar tillgången. I går fick jag höra "fantastiska" siffror om G-Star, som jag hade tänkt publicera senare, för att exemplifiera hur ett varumärke kan "drabbas" av för många kunder och överexponering. Att de sedan öppnade en franchisebutik mittemot Nathalie Schuterman, som är inarbetad återförsäljare av märket, var kanske inte så genomtänkt. Men det är lite sent att komma på nu.
Brunettolle; Och hur vet du att det inte stämmer? Var jag fått det ifrån? En insatt källa. Say no more.