Slutlig summering av modeveckan - Fashionisto tar sommaruppehåll
En vecka senare. Det kan ju tyckas vara en banalitet, en lyx, ett angenämt problem, eller vad som helst, men tre dagars modevecka tar på krafterna. Jag såg själv elva av sexton visningar, det vill säga alla förutom Hope, Hernández Cornet, Ida Sjöstedt, Acne och Minimarket. Och efter en sådan pärs som det faktiskt innebär att göra det har jag medvetet låtit det gå några dagar för att samla tankarna och intrycken. Här kommer emellertid en matig sammanfattning av Berns femte modevecka,
Var det verkligen rätt av Berns att "tajta till" schemat till att spinna över blott tre dagar? Ja!
De internationella gästerna har varken tiden eller tålamodet - hur mycket vi än skulle vilja det - att närvara vid ett par tre visningar under fyra eller fem dagars tid. Det är den bistra sanningen. Att sedan ens ifrågasätta varför den internationella närvaron ska sätta standarden för hur och på vilket sätt modeveckan ska genomföras är som att be om svenskt modes långsamma död. Man får inte underskatta fem sidor i franska Elle, eller redaktionell text till ett annonseringsvärde av 16 miljoner, som ju den senaste modeveckan genererade.
Om man ägnar några ord åt själva visningarna så håller de generellt en allt högre klass. Det känns mer och mer som att man kan betygsätta vissa av de svenska märkenas visningar som "av internationell klass" utan att bli beskylld för att vara orealistisk eller patriot.
Bäst var - tydligen - Hope. Jag säger tydligen, för vid tolvsnåret på tisdagen satt jag med inbjudan i ena handen och telefonluren i andra. En utdragen - men nödvändig - telefonintervju gjorde att "alla andra" utom jag fick njuta av det fantastiska vädret, den fantastiska inramningen på Hallwylska Palatset, danska supermodeller - och en visning av just internationell klass.
Att sedan stora märken, och då kanske i synnerhet Filippa K, (fortfarande) varken gör "visningsvänliga" eller spektakulära kollektioner är ju en vedertagen sanning numera. Men det är så vi - uppenbarligen - vill ha det; det är inte för inte som just Filippa K ligger i toppen på listorna över årlig omsättning bland modeföretagen. Filippa K levererade även den här gången kläder såsom den svenske - och i allt högre utsträckning även den utländske! - "lagom" modemedvetne konsumenten vill ha dem. Punkt.
Whyreds färgexplosion under måndagseftermiddagen satte alltså inte standarden för vad som sedan visades. Det var väl undantaget som bekräftade regeln om svenskt mode som grått, minimalistiskt, bärbart. Visningen av höstkollektionen i februari fick "modemaffian" att ta ord som "Världsklass!" till munnen. Whyred-visningen för S/S -09 var mästerligt färgkoordinerad i styling och utförande, men spretade för mycket för att kunna uppnå ett liknande omdöme. Men likväl en välbehövlig kulörchock under den annars så "pastelliga" veckan.
Hur många var vi som såg Carin Westers visning i Berzelii Park under den tidiga onsdagskvällen, egentligen? 1000-1500 sa någon, 2000 viskades det om backstage. Oavsett vilket var det, precis som förväntat, en PR-mässig utklassning Carin Wester levererade, som förmodligen även kommer ha en viss inverkan även på hur försäljningen blir av den kommande höstkollektionen.
Den femte upplagan av Berns modevecka var också den hittills bästa. Allra bäst var Nikolaj d'Etoiles, som äntligen visade på Berns. Ett Berns som Joakim Brännström som bekant nu lämnar bakom sig, för att börja jobba på en nystartad restaurang i innerstan. Svenskamerikanska Keri Ingvarsson, med bakgrund inom New York Fashion Weeks organisation, tar över som modeveckans projektledare. Och jobbet börjar direkt, berättade hon för mig när vi talades vid i förra veckan: "Amerikaner tar inte semester! Jag tar fem dagar och sedan kör jag!"
Men det gör inte Fashionisto! För nu väntar en knapp månad med en betydligt lägre uppdateringsfrekvens, eller "bloggsemester" som jag kallat den tidigare. Jag har ett uttalat mål att kunna publicera minst ett inlägg om dagen, men nyhetstorkan när nämnda "modemaffia" tar sina välbehövliga fyra veckor utan jobb gör det i princip omöjligt att nå upp till det målet. Jag vill liksom inte känna mig nödgad att leverera "Dagens outfit" för att uppnå den kvoten. Samtidigt har jag som bekant frilansjobb att fila vidare på, samt nya funktioner på Fashionisto att ta fram inför hösten. Men misströsta inte! Något eller några inlägg även under de kommande veckorna ska jag försöka få till. Och i början av augusti är Fashionisto tillbaka med full kraft inför Köpenhamns och Stockholms modeveckor.
Missa inte att Fashionisto.se också finns som Facebook-grupp och vill ni mig något går det även under de kommande veckorna bra att maila mig på [email protected].
Trevlig sommar, så vi ses i augusti igen! Preliminärt nystartsdatum blir den 4 augusti.
Till sist: Har du kommenterat ett inlägg? Kika in på det inlägget du har kommenterat under de närmaste dagarna, så ska jag skriva svar på alla kommentarer. Ett löfte inför i höst är att betydligt snabbare besvara alla era kommentarer!
Stuk: "Vi ska inte gå i konkurs" - startar webshop i augusti
Ryktet går i branschen: Har butikskedjan Stuk Manufaktur gått i konkurs? Med tanke på att den första egna hemsidan lanserades så sent som i år hade ju det kunnat tyckas vara lite märkligt. Fashionisto ringde upp Marcus Lazar, inköpsansvarig och övergripande butiksansvarig på Stuk, för att bringa klarhet i frågan.
Har Stuk gått i konkurs?
(Marcus Lazar suckar lite.) - Nej, det har vi verkligen inte gjort. Det där är jättetråkiga rykten för oss. Några av våra leverantörer hade också hört det när vi träffade dem i Barcelona. Det är ett falskt rykte, som vi inte vet var det kommer ifrån. Vad vi däremot tittar på är var våra butiker är placerade, så mycket kan jag säga i dagsläget.
Hur går det annars för er? Säljer ni mycket av era egna varumärken?
- Det går bra! Våra egna jeans, till exempel, säljer jättebra och det är roligt. Tanken är ju att det ska vara basmärken och att kunden ska bygga lager-på-lager med våra kläder. Till hösten kommer det två jeansmodeller och en t-shirtmodell för herr från vårt eget varumärke. Men det roliga är ju att det är t-shirten i en ganska basic modell som säljer så mycket och som alltid tar slut. Det vi tittar lite på nu är att ta in en till person som ska arbeta heltid med bara våra egna varumärken, eftersom vi själva har så mycket att göra.
Hur ser ni på framtiden? Tittar ni på att utveckla konceptet, eller är ni nöjda som det är i dag?
- Vi vill fortsätta vara som vi är, en butik som säljer kvalitativa baskläder. Det vi förmodligen i så fall kommer förändra är hur många leverantörer vi arbetar med, att kanske köpa in mer av färre. Tidigare har vi gärna tagit in en t-shirtmodell från ett märke och ett annat plagg från något annat varumärke och det har ju gått väldigt bra tidigare, men nu när vi är så stora fungerar det inte riktigt att göra på det sättet längre.
Är det något mer som händer för er framöver?
- Ja, vi sitter just nu och arbetar med en webshop som lanseras i augusti. Den kommer bli grym! Vi ska bland annat samarbeta med sajten theperfectworld.com. Riktigt hur det samarbetet kommer se ut är lite för tidigt att säga, men det ser riktigt, riktigt fint ut.
Fashionisto avslöjar: gram samarbetar med S.N.S - och gör jacka för S/S -09
Trogna läsare minns min intervju med Anna Stenvi och Alexis Holm. Vi pratade ju om kommande samarbeten redan då, men då var det för tidigt att gå ut med namn, så det fick stanna mellan oss. Men under ett annat event på Berns terass förra veckan passade gram-duon på att stjäla showen med en egen liten hörna. Delar av kollektionen för våren -09 visades upp, en kollektion där skorna och de stickade tröjorna får sällskap av - en jacka.
Alexis Holm och Anna Stenvi, gram. Anna i unisex-jackan, nyhet för S/S -09; Alexis håller upp en av de stickade tröjorna som kommer nästa vår.
Skorna då? Ja, efter lanseringen av gramSE på Nitty Gritty (film från lanseringsfesten dagen innan releasen här) kommer även SOLO och Aplace i Sverige - och flera utländska butiker - att i sinom tid börja sälja skorna. Och en av de butikerna - jag kan inte gå ut med vilken det är ännu - kommer dessutom sälja modellen med skosnören tillverkade i samarbete med danska stickade märket S.N.S.. Anna Stenvi har helt enkelt åkt ner till S.N.S. fabrik i Danmark och tagit fram skosnören med hjälp av deras stickmaskiner som senare i sommar eller i början av hösten kommer ut i butik. Såhär ser samarbetet ut:
"Originalkollektionen", om man får kalla den så, presenterade till sist också den ett par nya, spännande modeller:
Matchande skor till jackan; Ny modell för gram S/S -09: 401g.
Om man får spekulera lite ligger det kanske inte alldeles för långt borta att grams och S.N.S. samarbete spinner vidare till att även omfatta de stickade tröjorna. Men det här är alltså bara mina egna spekulationer, ingenting jag ens tagit upp och ventilerat med Anna eller Alexis. Men visst känns det inte alltför avlägset?
Foto: Mathilda Österlund.
Designernas egna ord efter visningarna förra veckan
Fashionisto snappade upp designernas egna ord, efter deras respektive visningar:
Axel Nyhage och Richard Hutchinson, The Local Firm:
Hur känns det nu, precis efter visningen?
- Det känns rätt lugnt, säger Richard Hutchinson. Vi var jäkligt organiserade den här gången, tycker jag.
- Jag tycker det känns som en otrolig urladdning! säger Axel Nyhage uppspelt. Vi har varit väldigt spända och förväntansfulla inför visningen.
Ja, kändes det som att ni hade pressen på er efter er förra visning, som många tyckte var den förra modeveckans allra bästa?
- Jag känner att i alla fall jag har en ambitionsnivå medfödd, som går ut på att alltid vilja bli lite bättre, säger Richard. Det kändes helt naturligt att ta konceptet ett steg till.
- Ja, vi är ju säkra på vårt grundkoncept, men varje säsong vill vi ta det ett steg längre. Det var roligt och inspirerande att göra kollektionen och försöka förvalta den positiva responsen vi fick från den förra visningen, säger Axel.
Några korta ord om kollektionen?
- Vi hade många tankar kvar från grundkonceptet, men ville utveckla några saker som vi tyckte verkade särskilt intressanta. Vi har arbetat mycket med "torrt och blött" - med bomull och gummi(!) - och gjort många crossover-plagg, som kostymen som var helt i trikå, säger Richard Hutchinson.
Ni hade en handväska med i kollektionen också. Var det bara för stylingen, eller kommer den med i kollektionen också?
- Ja, det är en herrclutch som kommer till våren. En sådan borde alla killar ha! menar Axel Nyhage.
- Det är en extra lång rem på den också, som gör att den går att ha både över axeln och i handen, säger Richard.
- Jag måste bara få säga det också att det har varit en väldigt rolig säsong att jobba med. Det är kul att vara iväg på den här resan som vi är inne på, avslutar Axel Nyhage.
The Local Firm-loggan kan kommuniceras på många olika sätt. Här målat på en bar överkropp och som shorts. Till höger: Kostym i trikå; mycket gråskala och många, för att säga som Ulrika Nilsson på butiken och agenturen JUS, "ickefärger" i kollektionen.
Stylisten Robert Rydberg och modell intervjuas backstage av Glamous chefredaktör Jonna Bergh Wahlström; Richard (t.v.) och Axel (t.h.) var också heta villebråd; Richard Hutchinson och Axel Nyhage: Trötta, men nöjda.
---
Carin Wester:
Grattis till succén, Carin! Hur är läget?
- Tack! Jo, det är bra, tack! Det har varit ganska lugnt här bakom. Vi använde ju oss av 40 modeller den här gången, så det var inte en massa ombyten och sådana saker att tänka på.
Okej, ja det var väl bara Nike Felldin som gjorde två utgångar?
- Ja, det stämmer.
Apropå modeller och så. Du har ju använt dig av streetcasting för att få fram de manliga modellerna. Hur tänkte du där?
- Jag tyckte det var roligt att plocka in sköna människor som jag känner. Det är ju dem som är mina kunder i slutändan.
Det kom någon uppgift här om att så många som 2000 personer kan ha sett visningen. Kommentar?
- Helt fantastiskt i så fall! Den här gången kändes det verkligen som att jag ville få ut kollektionen till folk.
Vad hade hänt om det regnat?
- Då hade vi fått visa här nere i Arkaden (lokalen bredvid toaletterna på Berns, som nu användes som backstage-område, Fashionistos anm.), men då hade ju långtifrån alla kunnat få plats och titta på visningen.
Vad kan vara nästa steg? Att visa utomlands?
- Ja, jag har ju faktiskt funderat på att visa i Köpenhamn, men det krävs att så många butiker och branschfolk kan närvara. Jag var sugen redan den här gången, men det blev för tajt.
Något annat man kanske funderar på när varumärket växer är ju att öppna fler egna butiker. Hur ställer du dig till det?
- Jag har ju en egen butik som är som min lilla "skissbok" och utformad precis som jag vill ha den. Om jag skulle öppna fler skulle jag vilja ha in samma känsla i dem: att få det att kännas som "min" miljö. Det ska inte vara minimalistiskt i så fall utan i så fall utformad utefter min egen känsla för hur jag vill ha dem.
Vad har du att säga om herrkollektionen Wester till våren?
- Jag har velat få in en mjukhet och verkligen försökt undvika för höga byxor eller upprullade byxben. Vi måste fortsätta därifrån nu, känns det som! Jag har ju mina egna idéer om hur jag vill att mina kläder ska uttryckas. Den här gången satte vi shorts utanpå byxorna, till exempel. Och det är roligt för många gånger när jag ser mina egna kläder på killar på stan så har de satt ihop plaggen på nästan samma sätt som jag hade tänkt dem!
OBS! Dåliga kamerabatterier och oskicklig fotograf (jag själv) betydde dåliga bilder från Carin Wester. Tyvärr!
Carin Wester intervjuas backstage av Modetteredaktören Eleonore Nygårds.
---
Örjan Andersson, Cheap Monday:
Hur känns det?
- Det känns bra. Det är alltid svårt när man står här bakom scenen och ska kolla på en monitor (som filmar scenen, främst för att visningsproducenten ska kunna veta när han eller hon ska skicka ut nästa utgång, Fashionistos anm.), men allt gick bra, verkade det som.
Jag tyckte att det var en ganska dressad kollektion med många kostymer, som ni visade. Dina tankar kring det?
- Fast jag håller inte riktigt med dig där. Jag tyckte vi visade mest jeans. Mer jeans än vad vi visat någon gång tidigare, faktiskt.
Och de många t-shirtmodellerna som visades kändes genomgående.
- Ja, vi ville på något sätt hitta tillbaka till den känsla vi hade precis i början, när vi screen-tryckte våra t-shirts själva.
OBS! Inga kamerabatterier alls betydde inga bilder alls från Cheap Monday-visningen. Tyvärr.
Julian Red och Rickard Lindqvist säljer ut - Piotr Zeloski berättar om innovativ web

Och som om det inte vore nog finns delar av Rickard Lindqvists vårkollektion till salu.
Över en drink i butiken tidigare i kväll berättade Julian Reds vd Piotr Zeloski om en funktion på den nya webshopen som kan ta just webshopandet till nya höjder. Titta på bilden nedan:
Det här kan göra bloggare och andra hemsideägare till "återförsäljare" av märket. I stället för att bara visa en bild på ett fint plagg, kan man med en enkel kod lägga in plagg såsom jag gjort ovan. Vill du se hela plagget trycker du på "Hide Info", vill du titta på detaljer klickar du på "Zoom Details", vill du köpa det tar länken "Order Item" dig till webshopen och vill du använda det själv gör "Share" att även du får tillgång till koden.
Ett enkelt, smart sätt med klara web 2.0-vibbar att få ut sitt varumärke och sina kläder till "de nya medierna", som visar att Julian Red även fortsättningsvis ligger i framkant, även utanför ateljén. Piotr Zeloski berättade även entusiastiskt om fler innovativa planer på för att ta varumärket ett steg längre, men det känns som att det här är ett fullt tillräckligt första steg på den vägen!
---
Till sist: Och apropå varumärkesstrategier kopplade till webben: Av Kings Kristoffer Vurals intervju med Lapo Elkann, mannen bakom nya lyxmärket Italia Independente, framgår det en rolig sak: märket ska bara säljas i märkets egna butik på webben!
Lee och Astrid om show pieces och selvage-skjortor(!)
Hur känns det?
- Jag är i chock! utbrister Astrid Olsson. Men också lättad.
- Jag känner mig också ganska lättad, säger Lee Cotter.
- Det har varit mycket nu på slutet innan vi fick till det, konstaterar Astrid.
Ja, hur har den här tiden innan varit, egentligen? Det har ju pratats om att ni kanske skulle få det svårt att hinna klart med kollektionen i tid.
- Ja, men det är för att det den här gången har varit så otroligt komplicerade plagg, säger Astrid Olsson. Men så är det väl alltid att visionen är större än vad vårt team är. På vårt kontor har vi alldeles fantastiska medarbetare som verkligen vet hur en nål och tråd ska användas, men det är ju lätt att ta sig vatten över huvudet. Just nu visar de stora modehusen sina haute couture-kollektioner för hösten i Paris - och här hemma kämpar vi med våra show pieces för nästa vår.
Era visningar blir ju alltid lite extra sevärda och lockar lite fler besökare tack vare att ni arbetar så aktivt med era show pieces. Hur ser ni på det den här gången?
- Vi ligger väl på runt hälften-hälften (show pieces och ready to wear, Fashionistos anm.) den här gången, säger Astrid.
- Och anledningen till att vi gör de här lite knasiga plaggen är ju för att det är dem som gör att vi vill hålla på, säger Lee Cotter. Det är det vi ser i huvudet när vi jobbar med kollektionen och det som vi senare kan överföra till själva kollektionen. Vi behöver det för oss själva, det är det som är roligt.
Kollektionen beskrivs av dem båda som lite "mjukare" än de senaste, med tunna material och mycket skjortor. Det som visades var enkom svart, bortsett från en utgång helt i orange. Typiskt Fifth Avenue Shoe Repair, alltså, att visa upp en helsvart kollektion, sånär som på en accentfärg. Lee Cotter avslutade intervjun med att entusiastiskt berätta om en skjorta med selvage-kant på insidan, som syns när armarna viks upp. Men den fick inte plats på visningen den här gången, utan visas för allmänheten först på Gallery i augusti.


Lee Cotter och Astrid Olsson med ryska journalister.


Accentfärg, Fifth Avenue Shoe Repair S/S -09: Orange; Show piece, dam.
Utförsäljning hos Our Legacy
Rasmus Wingårdh om Filippa K S/S -09 - och om framtiden för Simplicité Compliquée
- Framförallt filmen "The Darjeeling Limited". Och inte det indiska då utan den lite pastelliga känslan i filmen. Jag gillar Wes Andersons filmer och har tittat på en typ av subtil weirdness med blommor. Sedan läste jag boken "Afghanistan - The land that was", skriven av en kille som reste runt i landet innan det blev krig där och tog en massa bilder. Och när man ser dem så är alla bilder mjölkiga, så första killutgången fick bli att jag blandade upp det blå-gröna i en massa olika toner med svart och grått. Mycket av färgskalan i kollektionen går in i gråspektrat och det är mycket nära färger. Det är mer nära färger än starka kontrast- och accentfärger och det är för att jag tycker att det är såna färger man vill bära - jag vill ju själv ha kläderna jag gör! Men samtidigt fick det bli lite småexcentriskt, som jag gillar att ha det. Och i sin helhet väldigt propert. Det känns som att allt är väldigt propert just nu. I förra kollektionen (hösten som kommer, Fashionistos anm.) gick vi ju verkligen all-the-way, kändes det som, med stylingen och kollektionen. Och det här kan vara en typ av motpol. Jag gillar att arbeta med kontraster och att vi nu gjorde den mest cleana kollektion som jag varit med och ta fram kändes viktigt för varumärkets skull.
Det är lätt att dra kopplingar mellan den här kollektionen och Lanvins senaste kollektioner. Vad säger du om det?
- Ja, men visst är det så. Men samtidigt sätter ju Lanvin ton på hela herrmodemarknaden just nu. Och jag tycker de gör fantastiskt fina grejer, så är det bara!
Ditt egna projekt, Simplicité Compliquée. Hur går det?
- Jag har känt att det har fått ligga på is nu i något år och gör ingen vår -09. Men det är absolut inte nerlagt, det är bara det att nu har jag velat ägna all kraft på Filippa K.
Kan man säga att du ventilerat alla idéer du haft för Simplicité Compliquée till den här kollektionen?
- Ja, så är det absolut.

















Filippa K S/S -09.



Backstage.


Rasmus Wingårdh och Filippa Knutsson.
Foto: Mathilda Österlund.
Kulturministerns och Berns-vd:ns egna ord inför modeveckan
Berns Groups vd Yvonne Sörensen Björud och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth invigde tidigare i dag modeveckan. Under en pressfrågestund fanns det möjlighet att ställa frågor till dessa två och här följer lite av det som sades:
Varför är du här, Lena?
Kort och gott: för att jag fick frågan. Egentligen kunde handels- eller utbildningsministern ha varit här i stället, för modet spänner ju över så många olika områden.
Yvonne Sörensen Björud flikar in:
- Vi har ju gjort ett ganska stort lobbyingarbete. Vi vill stärka modeindustrin och vi tror att samarbete är det enda rätta sättet att göra det på.
Finns det planer på att skapa någon typ av syndikat? I Frankrike och även i Danmark finns ju ett sådant i form av en typ av rådgivande grupp direkt under kulturdepartementet.
- Det är inte ett förslag som har kommit till mig. Låt mig få undersöka den saken och se vad vi kan göra.
Yvonne Sörensen Björud, vad innebär det att prinsessan Madeleine blivit beskyddare av modeveckan? Handlar det bara om att hon ska sitta och titta på modevisningar?
- Det känns väldigt roligt att få chansen att arbeta med Madeleine. Hon har ju valt att inte arbeta som beskyddare för särskilt många. Jag tror det bara är tre, fyra stycken, medan exempelvis kronprinsessan Victoria har 50-60 stycken som hon arbetar för.
Men på vilket sätt ska hon arbeta då?
- Hon ska verka internationellt för att sätta svenskt mode på kartan.
Nu är ju modeveckorna åtskilda. Finns det planer på någon typ av samarbete aktörerna emellan, exempelvis med +46?
- Vi tror som sagt på samarbeten. I eftermiddag finns representanter från Stockholms Modecenter på plats för att titta på hur vi arbetar med modevisningarna. Men samtidigt måste ju vi på Berns titta på vad som är bäst för de enskilda varumärkena. Vi har ju hittills satsat sju miljoner kronor på de här fem modeveckorna. Målsättningen den här gången är att gå runt, men vi tänker också långsiktigt. Och varför har vi på Berns valt att göra något sånt här? Jo, för att vi som varumärke gärna vill förknippas med såna saker som konst, musik och mode. Går vi ihop kostar det inte lika mycket som det gör annars för de enskilda varumärkena att få hit internationella inköpare och internationell press. Men samtidigt vet vi ju hur viktigt det är att få hit folk från utlandet. När vi gick igenom vad motsvarande värde i annonsering som det skrevs om Stockholm, enskilda designers och svenskt mode efter senaste modeveckan i januari motsvarade det, utan att skriva upp annonseringsvärdet, 16 miljoner kronor. Franska Elle ägnade ju bland annat fem sidor åt hur coolt Stockholm var, att Stockholm var Europas coolaste stad och så vidare.
Köpenhamns modevecka har ju gått framåt med stormsteg de senaste åren och Köpenhamns stad har ju varit med och pumpat in pengar i den för att få upp den. Lena Adelsohn Liljeroth, även om frågan inte riktigt ligger på ditt bord utan på Stockholms stads, hur ställer du dig till sådant typ av stöd till modeveckan även i Stockholm?
- Jag vet att staden är positiv till modeveckan. Den har ju varit med och betalat för att exempelvis få hit internationella besökare och jag vet att det har funnits planer på att anordna någon typ av särskilt arrangemang för dessa, som en gemensam mottagning i Stadshuset eller i Thessinska Palatset. Det här går naturligtvis att utveckla och jag tror säkert att man kan göra mer, men vi har i alla fall börjat.
Jag fick sedan en egen kort pratstund ensam med Lena Adelsohn Liljeroth för att ställa en särskitl angelägen fråga:
Hela branschen går ju och väntar på den annalkande lågkonjunkturen. Hur kommer du och regeringen arbeta för att försöka förhindra att jobb förloras och den svenska modebranschen går ner?
- Det där är kanske en fråga du ska ställa till arbetsmarknadsministern, men om lågkonjunkturen innebär en minskad efterfrågan vet vi ju faktiskt inte. Eller blir den kanske bara tillfällig? Det kanske blir så att det minskar efterfrågan på billiga kläder och folk slutar gå och handla på Hennes & Mauritz. Det här vet vi ju inte ännu, men vi följer utvecklingen.
Samtal med Lena Adelsohn Liljeroth; Lena Adelsohn invigningstalar ... och klipper band; Första utgången på LiseLotte Westerlund: Modeveckan i gång!
Foto: Mathilda Österlund.