Nytt norskt modemärke: Anti Sweden
Jag undrar vilka reaktioner det här märket kommer väcka ... I kväll är det stor lanseringsfest i Norge för ett nytt norskt jeansmärke. Bakom märket står reklambyrån Anti, som bland annat hjälper Arne & Carlos med sin externa kommunikation. Märkets namn? Anti Sweden! Man kan alltså säga att det här är Norges motsvarighet till Acne, när en reklambyrå bestämmer sig för att etablera sig som ett jeansmärke. Skillnaden är naturligtvis att det här är en ren och skär provokation och en noga genomtänkt PR-kupp. För hur mycket svensk press kommer inte det här generera på en skala?
Reklambyrån har inspirerats av norsk svartrock och släpper till en början bara svarta jeans. Det är därför heller inte så konstigt att den första modellen, som blir ett par (svarta, såklart) unisexjeans, släpps i 666 exemplar. Tio par av dem kommer säljas på Flying A (gamla Öös) på Svartensgatan 12 i Stockholm.
Leve Norge!
Reklambyrån har inspirerats av norsk svartrock och släpper till en början bara svarta jeans. Det är därför heller inte så konstigt att den första modellen, som blir ett par (svarta, såklart) unisexjeans, släpps i 666 exemplar. Tio par av dem kommer säljas på Flying A (gamla Öös) på Svartensgatan 12 i Stockholm.
Leve Norge!
De säljer Jil Sander och Paul Smiths huvudlinje i Sverige i höst
Butiken som till hösten tar in Jil Sander och Paul Smiths huvudlinje är för övrigt Nitty Gritty, till er som undrade. Spännande!
Försäljningen av Bottega Venetas armband begränsas
Har ni hängt med i hajpen kring Bottega Venetas bruna läderarmband, de svenska moderedaktionernas senaste älsklingsaccessoar? Ett tag talades det om att oavsett vilken tid på dygnet man gick utanför Riche, så kunde man inte undgå att se åtminstone ett exemplar av den nya flugan.
Det här har naturligtvis även Bottega Veneta insett. Men, helt i motsats till vad man kunde förvänta sig i rådande tider - att märket skulle göra allt som stod i deras makt för att rida på vågen och försöka sälja så många armband som det bara var möjligt - har Bottega Veneta, enligt uppgift, dragit i (nöd-?)bromsen och bestämt sig för att begränsa försäljningen. Från och med nu får märkets egna butiker i bland annat Stockholm och Köpenhamn ta in ynka fem exemplar av armbanden. Vad som händer när de tar slut? Jo, Stockholmsbutikens kunder får lita till Nathalie Schuterman tvärs över Birger Jarlsgatan. Där kostar visserligen 1900 kronor mot 1300 i märkets egna butik, men man har i alla fall varit förutseende och tagit in cirka 50 exemplar av armbanden i lager.
Den enes död den andres bröd, eller vad säger vi om detta?
Det här har naturligtvis även Bottega Veneta insett. Men, helt i motsats till vad man kunde förvänta sig i rådande tider - att märket skulle göra allt som stod i deras makt för att rida på vågen och försöka sälja så många armband som det bara var möjligt - har Bottega Veneta, enligt uppgift, dragit i (nöd-?)bromsen och bestämt sig för att begränsa försäljningen. Från och med nu får märkets egna butiker i bland annat Stockholm och Köpenhamn ta in ynka fem exemplar av armbanden. Vad som händer när de tar slut? Jo, Stockholmsbutikens kunder får lita till Nathalie Schuterman tvärs över Birger Jarlsgatan. Där kostar visserligen 1900 kronor mot 1300 i märkets egna butik, men man har i alla fall varit förutseende och tagit in cirka 50 exemplar av armbanden i lager.
Den enes död den andres bröd, eller vad säger vi om detta?
Två små erbjudanden
Apropå Happy Socks: För att fira fem månader som varumärke (och notera: 300 konton på fem månader - sensationellt!) kör man erbjudandet "femte strumpan gratis" på sin webshop. Gör såhär: beställ fem strumpor i shopen och skriv sedan in fb5months som kod, så blir den femte gratis.
---
Reklambyrån Farfar borde omförhandla avtalet med Björn Borg snarast. För att förhandla upp det, alltså. För det var länge sedan man såg ett sådant medialt uppsving som märket gjort den senaste tiden - och detta trots att modekollektionen White lagts ner. Det har varit alltifrån "skicka dina använda underkläder till Vita Huset" till "Break Up Day" - dagen innan "Alla hjärtans dag".
Det senaste knepet för att skapa merförsäljning är ett rabatterbjudande som man inför på sin webshop fram till den 1 mars. Skriv in koden iBkDQkNz så blir ditt köp fem euro billigare.
---
Reklambyrån Farfar borde omförhandla avtalet med Björn Borg snarast. För att förhandla upp det, alltså. För det var länge sedan man såg ett sådant medialt uppsving som märket gjort den senaste tiden - och detta trots att modekollektionen White lagts ner. Det har varit alltifrån "skicka dina använda underkläder till Vita Huset" till "Break Up Day" - dagen innan "Alla hjärtans dag".
Det senaste knepet för att skapa merförsäljning är ett rabatterbjudande som man inför på sin webshop fram till den 1 mars. Skriv in koden iBkDQkNz så blir ditt köp fem euro billigare.
Glada strumpor erövrar världen
Happy Socks går från klarhet till klarhet, men idén om att släppa nya modeller cirka varannan månad har man snabbt fått skrota - det fungerade helt enkelt inte logistiskt. Från och med i vår kommer man arbeta med kollektioner på årsbasis, och i stället försöka få till fler samarbeten.
Hur går det för er utomlands? Vilken respons får ni där?
- Det går väldigt bra! Efter den här säljsäsongen hoppas vi ha kommit upp i 300(!) återförsäljare. (Som jämförelse säljer Acne i cirka 700 butiker, men så har de funnits i drygt tio år också.) Vi har konstaterat att så fort vi kommer in i ett nytt land, så blir det ett himla liv. Det är inte alls lika vanligt med färgglada strumpor i många andra länder som i Sverige, säger vd:n Mikael Söderlindh.
När börjar ni göra knästrumpor?
- Det kommer, det kommer, säger designern Viktor Tell hemlighetsfullt.

Happy Socks monter på Gallery häromveckan.
Hur går det för er utomlands? Vilken respons får ni där?
- Det går väldigt bra! Efter den här säljsäsongen hoppas vi ha kommit upp i 300(!) återförsäljare. (Som jämförelse säljer Acne i cirka 700 butiker, men så har de funnits i drygt tio år också.) Vi har konstaterat att så fort vi kommer in i ett nytt land, så blir det ett himla liv. Det är inte alls lika vanligt med färgglada strumpor i många andra länder som i Sverige, säger vd:n Mikael Söderlindh.
När börjar ni göra knästrumpor?
- Det kommer, det kommer, säger designern Viktor Tell hemlighetsfullt.

Happy Socks monter på Gallery häromveckan.
Gissa: Vilka tar in Jil Sander och Paul Smiths huvudlinje?
Glädjande nyheter! En svensk butik tar till hösten in Jil Sander och Pauls Smiths huvudlinje. Kan ni gissa vilken?
Solo upplever ingen kris
Skriverierna om Solos nyrenoverade butik i Göteborg har mest handlat om att kedjan går ner från en butik i två plan till ett. Tecken på dåliga tider för företaget? Inte alls, säger marknadsansvarige Sebastian Hellström.
- Våra nya, Boy's don't Cry-ritade butiker ska vara i ett plan, säger han.
Åtta Solobutiker i Sverige för närvarande, och även om kedjan ständigt tittar på nya lokaler, är det ingenting nytt på gång just nu. Och det är ännu inte bestämt vilken av de fem "gamla" Solobutikerna som närmast byggs om. Det tar tid att bygga om en butik, konstaterar Sebastian Hellström.
Mest spännande på Solo i vår? Nya lyxiga, men cleana franska märket Loft, och släppet av hajpade Dockers K1 i början av mars.
- Våra nya, Boy's don't Cry-ritade butiker ska vara i ett plan, säger han.
Åtta Solobutiker i Sverige för närvarande, och även om kedjan ständigt tittar på nya lokaler, är det ingenting nytt på gång just nu. Och det är ännu inte bestämt vilken av de fem "gamla" Solobutikerna som närmast byggs om. Det tar tid att bygga om en butik, konstaterar Sebastian Hellström.
Mest spännande på Solo i vår? Nya lyxiga, men cleana franska märket Loft, och släppet av hajpade Dockers K1 i början av mars.
Och apropå svenska toppmärkens butiker ...
Här ett rykte jag inte hört talas om tidigare. Sanningshalt oklar. Lägg till att Stukbutiken av naturliga skäl försvinner från Bruno Gallerian, så inser vem som helst att det blir problem. Det har tidigare varit på gång att en agentur skulle öppna gerillabutik där, men det rann av olika skäl ut i sanden. Det är ett attraktivt läge - inte tu tal om den saken - men vem ska våga flytta in där i rådande tider? Någon som sitter inne på mer uppgifter än jag?
Svenska toppmärken öppnar fler egna butiker
Mer om "nya PUB": De senaste uppgifterna tyder på att Awesome Rags låter fyra av de största svenska modemärkena öppna egna butiker i deras regi. De aktuella märkena är som sagt Acne, men även Whyred, Fifth Avenue Shoe Repair och Nudie Jeans. Nu ska de stora modeintresserade massorna dras till PUB, är det meningen. Från övriga delar av PUB-huset hörs glada tillrop över dessa märkens stora dragningskraft. Man tror att det gynnar utvecklingen för hela huset. Och det har man nog rätt i!
Men är inte risken att man blir ännu en NK- och Åhlénsliknande aktör, som låter stora, etablerade varumärken öppna egna shop-in-shops för att dra folket. Vad vill man locka med och var är kreativiteten och de innovativa idéerna? kan man undra.
Edit: WE öppnar enligt nya uppgifter inte i Awesome Rags utan i egen regi.
Men är inte risken att man blir ännu en NK- och Åhlénsliknande aktör, som låter stora, etablerade varumärken öppna egna shop-in-shops för att dra folket. Vad vill man locka med och var är kreativiteten och de innovativa idéerna? kan man undra.
Edit: WE öppnar enligt nya uppgifter inte i Awesome Rags utan i egen regi.
Acne öppnar butik på "nya PUB"
Planerna för "nya PUB", som smygöppnar redan nästa helg, är inte helt klara ännu. Detta sedan konceptet The Family dragit sig ur satsningen och lämnat en yta på PUB.03 öppen.
Om Aplace 425 nya kvadratmeter har det redan skrivits spaltmeter, så det tänkte jag lämna därhän. Det enda man kan konstatera är att jag ser det som en av de mest spännande satsningarna i Modestockholm på 00-talet.
Skönhetskonceptet Håkansson får en större yta, och om SOM Concepts inflyttning på PUB:s tredje plan har jag redan skrivit. Men det återstår alltså att se vad som fyller upp ytan som The Family skulle ha haft.
Awesome Rags jobbar vidare med Tiger of Sweden, J. Lindeberg och NN07. Och, dessutom vid öppningen om ett par veckor: Acne. Efter det ur PR-synvinkel sett lysande initiativet med Acne Archives (som, utan att jag sitter på några siffror, förmodligen innebär väldigt bra marginaler och dessutom är bra ur ett miljöetiskt-/goodwill-perspektiv, när man tar hand om sina gamla kläder och återanvänder dem) möts nu alltså Acne och PUB på halva vägen. PUB, genom Awesome Rags, vill ha en Acnebutik innanför väggarna och Acne vill gärna vara en del av nya, spännande PUB, som kommer locka en klockren målgrupp efter sin "extreme makeover".
Officiell invigning av nya PUB sker första helgen i mars.
Om Aplace 425 nya kvadratmeter har det redan skrivits spaltmeter, så det tänkte jag lämna därhän. Det enda man kan konstatera är att jag ser det som en av de mest spännande satsningarna i Modestockholm på 00-talet.
Skönhetskonceptet Håkansson får en större yta, och om SOM Concepts inflyttning på PUB:s tredje plan har jag redan skrivit. Men det återstår alltså att se vad som fyller upp ytan som The Family skulle ha haft.
Awesome Rags jobbar vidare med Tiger of Sweden, J. Lindeberg och NN07. Och, dessutom vid öppningen om ett par veckor: Acne. Efter det ur PR-synvinkel sett lysande initiativet med Acne Archives (som, utan att jag sitter på några siffror, förmodligen innebär väldigt bra marginaler och dessutom är bra ur ett miljöetiskt-/goodwill-perspektiv, när man tar hand om sina gamla kläder och återanvänder dem) möts nu alltså Acne och PUB på halva vägen. PUB, genom Awesome Rags, vill ha en Acnebutik innanför väggarna och Acne vill gärna vara en del av nya, spännande PUB, som kommer locka en klockren målgrupp efter sin "extreme makeover".
Officiell invigning av nya PUB sker första helgen i mars.
Beyond Retro och ny Solobutik till Göteborg
På fredag öppnar alltså, redan smått legendariska, second hand-butiken Beyond Retro i Göteborg. Arbetet med att färdigställa butiken, som kommer ligga på Östra Hamngatan bredvid Topshop, kan ni se här.
En vecka senare, den 27 februari, nyöppnar Solo sin nyrenoverade butik på Kungsgatan 58. Det blir den tredje butiken i landet, efter Västerås och Stockholm Smålandsgatan, som byggs om enligt hyllade arkitektbyrån Boy's Don't Crys modell, med mycket vita och ljusa färger, samt en uppbyggnad av butiksytan, så att "lagret" är bakom klädhängen. Jag ska försöka luska ut vilken Solobutik i landet som ligger näst på tur för en renovering.
Och så finns det folk som påstår att Göteborg är en död modebutiksstad! (Sagt halvt på skämt halvt på allvar, även om jag inte besöker stan för jämnan inser jag också problemet med butiker med för dyra kläder i en stad som Göteborg.)
En vecka senare, den 27 februari, nyöppnar Solo sin nyrenoverade butik på Kungsgatan 58. Det blir den tredje butiken i landet, efter Västerås och Stockholm Smålandsgatan, som byggs om enligt hyllade arkitektbyrån Boy's Don't Crys modell, med mycket vita och ljusa färger, samt en uppbyggnad av butiksytan, så att "lagret" är bakom klädhängen. Jag ska försöka luska ut vilken Solobutik i landet som ligger näst på tur för en renovering.
Och så finns det folk som påstår att Göteborg är en död modebutiksstad! (Sagt halvt på skämt halvt på allvar, även om jag inte besöker stan för jämnan inser jag också problemet med butiker med för dyra kläder i en stad som Göteborg.)
Skyltdockor till överpriser, men vilka svenska märken vågar gå mot högre priser?

Rickard Lindqvist A/W -09 på en Stockmanskyltdocka.
Stockman är ett märke som gör skyltdockor. De används flitigt av bland annat J Lindeberg och, som på bilden från Gallery häromveckan, Rickard Lindqvist. Vet ni vad de kostar? 8500 kronor. Styck. En ny butik som öppnar i mars har köpt in ett 20-tal. Det blir sexsiffriga belopp bara det. På skyltdockor!
Handgjorda, Italienproducerade, väl så funktionella skyltdockor går att få för 2000 kronor. Men, som JL-marknadschefen Oscar Sandberg uttryckte det i min intervju med honom (där Stockmanskyltdockorna exponeras flitigt i bildspelet, som ni ser), så verkar ju det märket bara nöja sig med det finaste. Och när Nikolaj d'Etoiles till hösten skalar ner sin lyxiga mainlinekollektion till cirka tio pieces, till förmån för (väl så fina, ska sägas) underlinjen i normal prisklass, Nikolaj d'Etoiles by Nikolaj d'Etoiles, är det väl tur att någon gör det.


Från Gallery: Nikolaj d'Etoiles by Nikolaj d'Etoiles A/W -09 (t.v.) och huvudlinjen Nikolaj d'Etoiles A/W -09 (t.h.)
Går det ens att driva ett svensk lyxmärke i dagens läge? frågar man sig.
Fashionisto på Bloggmode.se
Bloggmode är en ny sajt för Sveriges mest kvalitativa modebloggare. Det känns faktiskt väldigt ärofyllt att tillhöra den skaran och jag tycker det är ett högst lovvärt initiativ, som jag gärna vill vara en del av.
Här ser ni min egen sida på sajten!
Här ser ni min egen sida på sajten!
TÄVLING: Vinn biljetter till Bomullsbörsens fest på fredag!
Och apropå fester ... på fredag smäller det! Länk!
Nu ger Bomullsbörsen och Fashionisto er läsare möjligheten att vinna två biljetter till fredagens festligheter. Allt du behöver göra är att skicka ett mail till [email protected] och svara på frågan: Vilken agentur arrangerar Bomullsbörsen? Bland alla inkomna svar dras en vinnare, som vinner två biljetter. Glöm inte att skriva med dina kontaktuppgifter så att vi kan kontakta dig!
Lycka till! Och vi ses på fredag! Jag är killen med det krulliga, bruna håret! (Skratt.)
Nu ger Bomullsbörsen och Fashionisto er läsare möjligheten att vinna två biljetter till fredagens festligheter. Allt du behöver göra är att skicka ett mail till [email protected] och svara på frågan: Vilken agentur arrangerar Bomullsbörsen? Bland alla inkomna svar dras en vinnare, som vinner två biljetter. Glöm inte att skriva med dina kontaktuppgifter så att vi kan kontakta dig!
Lycka till! Och vi ses på fredag! Jag är killen med det krulliga, bruna håret! (Skratt.)
Fashionisto blir klubb!
Nu ger sig Fashionisto in i klubbsvängen! I morgon kväll intar undertecknad och Group LocoMotives (företaget bakom festkoncept som F12 Terrassen, The Bash och nya Salongen m.fl.) Berns källare i och med premiären av nya konceptet LIFESTYLE. I dj-båset står Kings modechef Pamela Bellafesta och världsturnérande Ida Engberg.
LIFESTYLE är ett nytt koncept som ska locka modebranschen och musikfolket till mode-, musik- och festtemplet Berns. Andra torsdagen varje månad smäller det och alla ni Stockholmsbaserade läsare av Fashionisto är naturligtvis varmt välkomna i morgon kväll. Har ni inte möjlighet att komma då är vi tillbaka i mars igen.
LIFESTYLE, PREMIÄR TORSDAG 12 FEBRUARI, 23-03, BERNS 2.35:1, BERZELII PARK.
LIFESTYLE är ett nytt koncept som ska locka modebranschen och musikfolket till mode-, musik- och festtemplet Berns. Andra torsdagen varje månad smäller det och alla ni Stockholmsbaserade läsare av Fashionisto är naturligtvis varmt välkomna i morgon kväll. Har ni inte möjlighet att komma då är vi tillbaka i mars igen.
LIFESTYLE, PREMIÄR TORSDAG 12 FEBRUARI, 23-03, BERNS 2.35:1, BERZELII PARK.
Fashionisto på Twitter!
För en mer direkt kommunikation med er läsare och för att läsa något annat än inlägg långa som romaner på den här bloggen, kan ni med fördel följa:
Fashionisto på Twitter.
Korta, snabba reflektioner är tanken med den sajten, precis som det är med Twitterverktyget i helhet! Och kanske en mer personlig vinkel på skriverierna, om det efterfrågas.
Naturligtvis fortsätter även Fashionisto med oförminskad kraft. Något annat har aldrig varit på tapeten.
Fashionisto på Twitter.
Korta, snabba reflektioner är tanken med den sajten, precis som det är med Twitterverktyget i helhet! Och kanske en mer personlig vinkel på skriverierna, om det efterfrågas.
Naturligtvis fortsätter även Fashionisto med oförminskad kraft. Något annat har aldrig varit på tapeten.
Fashionisto tillbaka
Fashionisto har den senaste tiden antingen legat nere, eller inte uppdaterats.
Nu kör vi igen!
Nu kör vi igen!