Our Legacys exklusiva kollektion ingen engångsgrej
Den här möjligheten pratade Oddkillarna om redan innan butiken öppnade, och det är roligt att se att de gör verklighet av den. För gemene man eller kvinna kanske inte namnet "Diana Orving" säger så mycket, men om Diana själv står och servar lördagsshoppare tjänar ju både hon och +46 Store på det.
Smart!
När Grandpa fick oväntat besök
Nu vet ni.
Lyle & Scott öppnar butik på NK
Nästa förändring blir den 20 mars när Lyle & Scott öppnar sin första egna butik utanför Storbritannien. På NK, i samarbete med NK Sport & Fritid.
Lyle & Scotts överexponering de senaste åren är naturligtvis rolig för den svenska säljavdelningen, men samtidigt tråkigt ett hyfsat kvalitativt märke som förtjänar bättre än att dras ner i samma fack som J Lindeberg, G-Star och WE. Men man kanske får stå sitt kast när man gör limiterade kollektioner för ... MQ?
Vilka ska Weekday samarbeta med, egentligen?
I dagens inlägg om Ann-Sofie Backs höst -08 kan hon omedvetet vara ett scoop på spåret. För vad gör Weekdays Elinor Nystedt i Backs showroom i Paris? Kan det vara ett Extendedsamarbete på gång där? Det är ett långskott, visst, och stora delar av Weekdaytrojkan var på plats även i Köpenhamn. Inte bara för att Cheap Monday visade där, utan lika mycket för att hämta inspiration till de egna kollektionerna. Men visst skulle det vara roligt att se Ann-Sofie Back ny ut till alla Weekdays kunder?! Och kanske på nytt få se en herrkollektion från henne? Det var ju, som bekant, ett tag sen sist.
Apropå Weekdaysamarbetena kan man ju inte annat än lovorda deras senaste med Nakkna, egentligen innan man sett hur det ser ut. Två så på många sätt likartade koncept ska naturligtvis göra något tillsammans, och efter Nakknas lyckade jobb tillsammans med Topshop verkar samarbetskollektioner vara deras grej. Åtminstone i väntan på bättre tider, som för så många andra.
Fashionisto 1 år!
Jag har under det här första året försökt erbjuda er läsare en alternativ och fördjupande bevakning om modebranschen i allmänhet och herrmodet i synnerhet. Spekulativ och ryktesbaserad understundom, visst, men det tycker jag hör till. Jag säger inte att alla uppgifter på bloggen är korrekta, men jag kittlas av tanken att saker jag är först med att skriva med stor sannolikhet stämmer. Ibland gör de det, ibland inte. Och av den respons jag fått märker jag att jag fyllt ett tomrum. Det märks också på besökssiffrorna, som fortfarande pendlar upp och ner, men ligger på några hundra unika besökare om dagen.
Inom idrotten pratar man ofta om att andra året för en nykomling är tuffast. Det stämmer inte i modevärlden!
Tveka inte att höra av er med respons och nyhetstips!
Med hopp om trevlig läsning!
/Johan Magnusson, Fashionisto.se
Smakar det så kostar det när man nyrenoverar
100 000 kronor.
För en enda butik.
Påkostat var ordet.
Peder Lamm i sitt esse
Kings Fredagspanel tilldrar sig alltid stort intresse. Ni minns väl alla den här upplagan?
Connoisseurs chefredaktör Peder Lamm medverkan här och, nu senast, här har med rätta höjts till skyarna, och det känns roligt att bedriva en modebevakning för en uppdragsgivare som inte avskräcks av lite humor.
Märklig försäljningskoppling för svensk butik
Märkligt! Någon som sitter inne med en förklaring till hur det kan komma sig?
Rättelse
Om Stockholm och lyxshoppingen
På samma sätt som att bristen på snygga lågprisherrskor är, om ni ursäktar uttrycket, akut, så är bristen på lyxherrskor likaledes skriande. Nathalie Schuterman, CC Skor i Sturegallerian och italienska lyxvarumärken i all ära, men sedan C.o.e.t stängde ner har ett hål uppstått i Shoppingstockholm. Vi killar har helt enkelt ett väldigt begränsat utbud av exklusiva skor. Exklusiva butiker som Nathalie Schuterman och Paul & Friends översköljs av feta ryska plånböcker och Malmöbutiken Très Bien Shop glädjs åt att danskarna håller koll på utvecklingen av den, för närvarande svaga, svenska kronan. Så det går bevisligen att sälja herrkläder till hutlösa priser - det verkar vara ett större problem att våga göra det. En aktör, som förut var ett undantag i stan när det gäller ljust exklusiva accessoarer, säger det som alla förmodligen tänker: "Jag skulle aldrig göra något nu. Just nu håller jag mig så långt bort från modebranschen som det bara går och avvaktar tills vi kommer in i bättre tider."
Apropå lyxvarumärken blir det snart officiellt att ett av modevärldens allra största sådana, som redan har butik i Stockholm, flyttar till en ny, större butiksyta i maj. Det blir - ytterligare - ett strålande exempel på att Stockholm är en stad där man kan bedriva butiksverksamhet. Dåliga tider eller inte.
Som sagt: Tufft att vara manlig modebloggare
En kort stund senare lämnades det över två fulla papperskassar med drickor till den "stackars" modebloggaren, som sedan dess förmodligen dyrt och heligt lovat sig själv att aldrig yppa ett ord om nämnda dryckesföretag.
Ja, jag säger då - återigen - det ...
Carin Wester-butiken ska i n t e stänga - öppnar en till?
- Nej, det stämmer inte - däremot har vi flyttat vårt kontor i förra veckan, säger hon.
Tvärtom händer det nya saker på butiksfronten för Carin Wester:
- Ja, vi siktar på att öppna en butik till i Stockholms innerstad i början av nästa år. Vi letar investerare till det, avslutar hon.
Marknaden har upptäckt manliga modebloggare
Nu kanske jag går från (mode-)ämnet lite, men jag tycker det här är lite roligt. Det gäller att stå på sig mot olika marknadsintressen som modebloggare. Känslan är att det i synnerhet gäller de kvinnliga, men även de manliga måste visa stake när företagen drar i en. Titta bara på exemplet från vad just en manlig modebloggare råkade ut för:
"Senast någon ringde var det för att prata om manliga accessoarer. Sedan visade det sig att han arbetade för en dejtingfirma och ville att jag för --- (bloggens namn) skulle testa att ragga på tjejer efter att ha gått deras kurs. Hur han fick ihop kopplingen med dejting och manliga accessoarer är svårt ..."
Ja, jag säger då det ...
Om H&M-imperiets utbredning och bristen på snygga lågprisherrskor
Det blir lite lätt komiskt när man kommer upp för rulltrappan vid Åhléns City och ser H&M rakt fram. Går man sedan ut på Drottninggatan mot Hötorget ser man en H&M-butik på vardera sida av Stockholms största shoppinggata. Turisterna får sig ett gott skratt, kan jag tänka.
Synd med Wedins kursomsvängning, förresten. Under just det namnet insåg man potentialen i billigare herraccessoarer och tog bland annat fram en väska i konstläder, som kom i flera olika färger och som kanske kan utses till "männens första 'it-väska'". (Signifikativt nog låg prislappen på blygsamma 299 kronor, om jag minns rätt.) Dessutom hade man långt gångna planer på att låta en ung, progressiv, manlig, svensk designer ta fram en kollektion för kedjan. Men designern la ner verksamheten och nu är alltså även Wedins saga all.
Varför ska det, för övrigt, vara så förbaskat svårt att göra snygga herrskor till ett bra pris? Genom att gräva ytterligare i bloggens arkiv (ursäkta om jag tjatar!) hittar jag dess allra första inlägg: det om skomärket NEI Stockholm. Affärsidén var lika enkel som efterlängtad: finskor som håller för 700 kronor. Men nu ligger märket på is, låter designern Hamed Tavakolizadeh hälsa, och han satsar i stället på lansering av andra modeprojekt, som jag lär få anledning att återkomma till. Men NEI Stockholm lyckades ändå med det som Din Sko, Skopunkten, Wedins och allt vad de heter hittills misslyckats kapitalt med. För, sanning att säga, när köpte du senast ett par skor därifrån? Varför måste alla dessa kedjors skor se ut som trubbiga gubbloafers alternativt dåliga kopior av Dirk Bikkembergs-sneakers? Varför går inte fler i NEI Stockholms fotspår och erbjuder moderna herrskor till bra pris? När kommer Rizzos första samarbetskollektion med en herrdesigner?
5Preview tog det önskade steget
Om en dryg vecka har Fashionisto.se legat uppe i ett drygt år. 200 inlägg senare har jag fler saftiga avslöjanden på gång, men roar jag mig samtidigt med att leta efter gamla godbitar i arkivet. Det har skrivits om en hel del och det har hänt mycket på ett år, konstaterar jag.
Eller vad sägs om inlägget från mars förra året som behandlade t-shirtmärket 5Preview. Jag avslutade med att fråga mig: "Vilka blir först med att ta in detta i Sverige?" Efter det gick det oväntat trögt, men så upptäckte Örjan Andersson märkets MySpace-sida och samarbetskollektionen mellan märket och Weekday, som ingick i kedjans "Extended"-linje och som släpptes i samtliga Weekdaybutiker för några veckor sedan, sålde slut på ynka två, tre dagar. Läs mer om vad som blir 5Previews nästa steg i Kings majnummer, som släpps i slutet av april och som blir något alldeles extra (numret, alltså).
5Preview upptäckte jag visserligen på egen hand, men har du själv, eller känner du någon, som sitter och jobbar med ett nytt modemärke eller -koncept som du vill att Fashionisto uppmärksammar? Maila gärna mig, så jag har bloggmaterial även för år två på Fashionisto!