Därför gick det som det gick för Nitty Gritty

Nitty Grittys konkurs läste ni först om på Fashionisto, och en teori om dem, som jag blev varse om i dagarna, och som nog till stor del kan stämma, angående vad som orsakade den är denna:

Nitty Gritty tog sig vatten över huvudet på flera olika sätt, annars hade inte situationen varit vad den är. När ett koncept gick bra, exempelvis det med renodlade skobutiker, fick man hybris och smällde upp en till. När den egna agenturen gick bra, sparkade man ut Carhartt, för att de inte var tillräckligt "fashion". Och när de egna varumärkena gick bra, satsade man på en butik (Nitty Gritty by Nitty Gritty) med renodlade "Nitty Gritty-märken", såsom Aquascutum, Duffer och Mackintosh. En butiksöppning är långtifrån gratis - det förstår vem som helst. Men Nitty Gritty litade på att det gamla succékonceptet skulle hålla även fortsättningsvis och när butiksvåren gick som den gick stod man där med ett par tre nya satsningar som gick på tomgång och bara kostade pengar. Men en av de viktigaste aspekterna var den jag hörde om i dagarna:

Nitty Gritty satsade på exklusivitet. Man introducerade många nya varumärken i Sverige och man köpte in dem exklusivt för Stockholm, Sverige eller rentav hela Skandinavien. Många av de stora premiumvarumärken som redan finns i Sverige har Nathalie Schuterman redan kontraktskriven exklusivitet på. Hur den butiken går är det för övrigt en hel bransch som undrar, men det hör inte hit. Men förutsättningen för att få en sådan exklusivitet är ganska naturlig: man måste köpa - mycket. För ge ett sådant märke som Junya Wattanabe ett skäl till att man bara ska sälja till en viss butik på hela den svenska eller skandinaviska marknaden. För de ger ju, ursäkta uttrycket, blanka faan i om det är Nitty Gritty som gör det. Vad tror ni Nitty Gritty är för ett sådant märke? Nu är inte Junya Wattanabe ett sådant märke som i vilket fall som helst hade haft några planer på att ligga i varje gathörn i valfri svensk småstad, men ni förstår kanske mitt resonemang.

Följden blir alltså att butiken "förköper" sig på varumärket, då det är förutsättningen för att få exklusivitet på det. Och då pratar vi om flera hundra tusen per kollektion. Efter det hoppas man dyrt och heligt att allra helst gå plus minus noll i sin försäljning av varumärket, men mer realistiskt är att inte förlora för mycket pengar - åtminstone under de första åren. För Nitty Grittys del var det här en del av konceptet: exklusiva internationella - och svenska (Nikolaj d'Etoiles) - varumärken, som bara fanns där och ingen annanstans. Och med hjälp av den, och den förmodat framgångsrika agenturen, kunde man ta in ytterligare märken i samma genre varje säsong. Och det gick nog bra - eller det gick i alla fall - fram till dess att butiksbranschen dog förra hösten, men i synnerhet under våren. Då - helt plötsligt - stod Nitty Gritty, antagligen, med skulder upp till öronen - och följderna känner vi alla till.

Jag har mina källor - alla utanför butiksbranschen, så man får väl se hur pålitliga de är - angående vad som händer med Nitty Gritty framöver. Snart får ni också veta det.


Kommentarer
Postat av: NATALIE SHUTERMAN

Du säger att en hel modevärld undrar om hur det går för shuterman,



hon omsätter ca 60 millar och har en vinstmarginal på

10% om året.



det går med andra ord bra, dina källor visste visst inte det,och en hel värld undrar, jag googla upp det på ca 35 sec.



bra jobbat

2008-08-19 @ 22:11:54
Postat av: Mr P

http://www.allabolag.se/5564611241

2008-08-20 @ 00:17:57
Postat av: Anders

Undrar verkligen om det var NG som sparkade ut Carhartt ur agenturverksamheten eller om det var tvärtom. NG omsatte nog en del pengar på Carhartt så varför skulle de släppa den agenturen ?

2008-08-21 @ 08:43:47
Postat av: Matthias Re

2008-08-22 @ 15:33:36
Postat av: Nodbody.

Äh, ni kan inte läsa siffror.



OBS att det här är siffror för bokslutet 06-07 och inte 07-08



Visst har dom en 10% vinstmarginal, men det säger ingenting. Säljer jag en penna en dag och två pennor nästa dag har jag ökat försäljningen med 100%, därför ska man inte titta på procent.



Men en tydlig indikator är att deras vinstresultat dippar från bokslutet 06/07, med några hundratusen. Däremot har de ökat tillgångarna. Tillgångar = värdet på allting de äger, kläder och så vidare. Det kan betyda att de köper in sina rättigheter för dyrare som Fashionisto.se säger, men att de inte får allting sålt eftersom resultatet är sämre än året innan. Dessutom har de en sämre kassalikviditet än 06, med likviditet pengar att kortsiktigt spendera (i stort sätt).



Även om de har en vinst, är det en nedåtgående trend. Så, visst kan man spekulera.

2008-08-22 @ 15:44:58
Postat av: Anonym

Schuterman har mälgruppen som kund och kunderna är trogna.

Det har inte Nitty gritty haft.

2008-08-22 @ 23:53:30
Postat av: Anonym

Tror dock inte detta stämmer men om det vore så, så förstår jag att konk. är en tidsfråga



Att förköpa ett märke för att få exklusivitet i ett land, betyder väldigt stor köpsumma och ordervärde.

Att ens tro att man som butik kan täcka den försäljningen för ett helt land och ta det utan problem är ???



Dior tjänar ca. 85% av sin omsättning på Parfym 10% accessoarer och resten kläder.



Varför ska man då som butik ta exklusivtet för Dior i Sverige om Dior(prisklass dyr+) själva inte kan sälja så mkt kläder? Då även för ett helt land, där marknaden kan vara värd 20-50 miljoner.

2008-08-23 @ 00:06:42
Postat av: Malte

Nobody - du blandar ihop äpplen och päron (snarare apelsiner). Håller inte alls med dig om att vinstmarginalen inte säger något. Den säger i själva verket ganska mycket. Vinstmarginalen berättar hur stor del av företages omsättning (försäljning) som ägarna får behålla efter att alla kostnade är betalda.



Jag skulle tro att en vinstmarginal på 10% är extremt bra för en klädbutik. Kollar man dessutom på tidigare års siffror så syns att vinstmarginalen gått från runt 0 till 10 % på bara ett par år.

2008-08-28 @ 02:23:40
Postat av: Olle

Jag tycker det är dags att du tar tempen på Stuk igan.

Har hört rykten om att dom inte har lagt några order för våren ibland sina leverantörer.

2008-09-16 @ 08:14:02
Postat av: Johan

NATALIE SHUTERMAN; Jag sa bara att så fort jag träffar någon och vi kommer in på den butiken slutar det alltid med att man ställer sig frågande till hur det egentligen går för henne. Jag har inte antytt att det går dåligt och bokslut kan vem som helst frisera, så din Googlesökning ger jag inte mycket för. Men, som sagt: jag säger inte att det går dåligt och precis som den sjätte kommentaren är inne på är det aldrig tomt inne hos henne, samtidigt som hon har lyckats fånga en - ofta mycket köpstark - målgrupp som verkar handla där som komplement till alla köp som görs i världsmetropolerna. Och samtidigt tas vissa plagg in dit enbart för att man vet att turisterna kommer "go nuts" över det - så visst finns det kundunderlag.

Olle; De ska ju i och för sig minska antalet leverantörer, men det är likväl intressant och värt att kollas upp. Tack för tipset!

2008-09-16 @ 23:28:02
URL: http://www.fashionisto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0