Intressanta frågeställningar som inledning på det nya året
När vi nu går in i 2009 kan vi mycket väl ha det värsta branschår på mycket, mycket länge framför oss. Lågkonjunkturen och finanskrisen river upp stora sår i samtliga led i kedjan.
Jag har förvisso varit borta från hela härliga modesoppan ganska kraftigt under december månad, under rehabiliteringen av min käkoperationen. Men samtidigt har jag naturligtvis inte kunnat undgå att höra några av branschens stora snackisar. Såsom:
* Hur kommer det gå för nya PUB? Det pratas redan gott om det "nya, annorlunda" konceptet The Family, som öppnar på PUB.03. Om det lär jag få återkomma. Lönehelgen den 25-27 februari är det i vilket fall som helst stor öppning av hela varuhuset.
* Hur kommer det gå för nya Nitty Gritty? Kan de få tillbaka sina gamla kunder?
* Kan Our Legacy upprepa tidigare succéer i kollektionen för hösten -09? Håller hajpen i sig?
* Vad händer med Pour? Och Gul & Blå? Det osäkra läget för ägaren Heart of Brands påverkar de båda.
* Vissa pratar om nerläggning för Whyred. Men det kan väl ändå inte stämma? Nej, Stray Boys verkar ligga närmare till hands, eller hur är det egentligen?
* Hur kommer Très Bien Shops storsatsning gå? Tro mig, det händer - och kommer hända - grejer nere i Malmö! Men nej, de öppnar tydligen inte butik i Stockholm i alla fall.
Har ni något ni tänker alldeles särskilt mycket på inför det nya året?
Hur tror du det kommer gå för svenska designers när Weekday slutar sälja deras grejer? Har hört att de bara ska sälja sina egna kläder.
Viskas om att Filippa K går på knäna. Sant?
Stänger STUK alla sina butiker nu?
Det stämmer att Weekday från & med ss09 inte säljer några extarna varumärken, men det bör skit samma då dem har handlat för extremt små pengar.
Det sägs även att det går lite knackigt för Velour. Nån som vet nått mer?
Ja det är nog ganska många svenska varumärken det går trögt för. Om 2008 var ett år då ett antal butiker klappade igen så kommer 2009 vara ett år då både butiker o svenska varumärken kommer få det svårt. Troligtvis kommer ett o annat varumärke tvingas till en paus. Det är väl dock ingen idé att spekulera vilka varumärken som har tufft, det är väl bara att vänta o se vilka som överlever 2009. Det är nog många butiker som måste tänka om vad det gäller inköp av svenska märken. Kanske en del butiker måste börja köpa in utländska varumärken som inte finns överallt.
Det blir förhoppningsvis en sund reglering av butiker och företag. De som klarar nedgången står desto starkare inför framtiden. Några försvinner och några växer ännu större och sedan poppar det alltid upp nya intressanta koncept.
Personligen hoppas jag på ytterligare internationella namn vid sidan av Bottega Veneta som just öppnat. Gärna t ex Zegna och Camper.