Senaste nytt inför

Bor man i Stockholm kan man bara instämma i att det kanske är tur att Carin Westers utomhusvisning i Berzelii Park i morgon kväll inte är i dag. Det har inte riktigt gått att få fram vad som händer om det blir samma skyfall som i dag även i morgon kväll. Visar de i Spegelsalen då?

---

Om drygt en timme klipper kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth banden på Berns. Och det går inte att ta miste på att Berns är stolta över hennes närvaro:

- Att kulturministern väljer att inviga Sthlm Fashion Week by Berns visar att staten tar modebranschen och vårt engagemang på allvar, säger Berns Groups vd Yvonne Sörensen Björud i ett pressmeddelande.

---

Agunandagirl publicerar ett pressmeddelande på sin hemsida: "Nykomlingarna Agunandagirl får som första klädmärke någonsin, visa sin första kollektion på Berns under Sthlm Fashion Week by Berns." Eh, The Local Firm då? Bara för det ringde jag pressansvarige alldeles nyss och fixade en plats för att se vilken nivå deras första (enbart dam-) kollektion håller.

---

Till sist: Har ni tid, så passa på att svänga förbi utmärkta Speakeasy på Artillerigatan 4. Butiken stänger igen, av personliga skäl, och ägaren Simon Åhnberg berättar att man säljer plagg för 100 kronor styck. Skynda fynda!

---

Nu: Berns!

Kulturministern inviger modeveckan på måndag

Nyheten om att prinsessan Madeleine blir beskyddare av Berns modevecka förbryllade mig lite. Det är naturligtvis en prestigesak för Berns och deras partners, samtidigt som Madeleine får uppmärksamhet för att hön stödjer en god sak. Men räcker verkligen det som anledning? Som sagt, lite förbryllande är det allt. Enligt artikeln påbörjas Madeleines engagemang emellertid först i och mer nästa modevecka.

Jag tycker man bör lägga större vikt vid att kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth deltar vid den officiella invigningen av Berns modevecka på måndag 14.30 i Berns Spegelsal. Tillsammans med Berns Groups vd Yvonne Sörensen Björud deltar hon först i en pressfrågestund, för att sedan officiellt inviga modeveckan i samband med den första modevisningen: Liselotte Westerlund, klockan tre.

Notabelt är att Lena Adelsohn Liljeroth i vintras deltog i en liknande procedur på Scandic Hotel Anglais när Svenska oderådet invigde sin modevecka. Nu har hon bytta sida - eller?

- Nej, så ska man inte se det, säger Marcus Hartmann, Lena Adelsohn Liljeroths pressekreterare, till Fashionisto. Hon har egentligen semester nu, men blev inkallad för att sitta med i sommarregeringen. I samband med det kom den här förfrågan upp och vi tyckte det passade bra då Lena själv är mycket intresserad av både mode och design.

Svenska Moderådet arrangerar sin modevecka i augusti. Kommer kulturministern delta där också?
- Det är inte klart ännu. Vi har inte fått förfrågan än, det är ju ett tag kvar. Men det är alltså inte något ställningstagande för Berns modevecka eller mot Svenska Moderådets modevecka, säger Marcus Hartmann.

Vid pressfrågestunden har media möjlighet att ställa sina frågor direkt till Lena Adelsohn Liljeroth och Yvonne Sörensen Björud. Har du någonting du vill fråga någon av dessa? Maila [email protected], så kanske det är din fråga som besvaras på måndag.

Fashionisto på kingmagazine.se

Sådärja! Nu ligger första frilansjobbet uppe!

http://www.kingmagazine.se/Markeslistning/?designer=73586

Jag ser en tydlig trend: Efter en uppstartsfas som har spunnit över några år tar sig nu även de manliga - och inte bara de kvinnliga - modebloggarna in i de tryckta medierna. Yvan Rodic (Facehunter) jobbar för MySpace, Scott Schulman (The Sartorialist) jobbar för ... alla!, Robin Klang skriver för Café i höst, Manolo lär synas lite varstans framöver, Caroline och Daniel (och snart även Gustav Broström?) (Febers modesajter) skriver för City, de lite mindre modebloggarna ute i landet är hett villebråd för lokaltidningarna ... listan kan göras lång!

Fashionisto.se har inte ens fyra månader på nacken och jag är oerhört stolt och glad över att allt det här har gått så fort. Fler jobb är redan planlagda framöver, men det är klart att det första som blir publicerat är lite extra roligt.

På återhörande!

Konsten att med kläder tackla sommarvärmen

Sommartider var man än befinner sig i landet betyder, enligt mig, att den (in-)officiella tävlingen mest-"avslappnat"-klädd avgörs. Det är linnekavajer eller ofodrade bomullskavajer på överkroppen, chinos på benen och sandaler på fötterna. Samma visa år efter år. Inte samma kläder, men samma mentalitet. Nästan skrattretande.

Raka motsatsen kan också vara tilltalande, 25+ i luften till trots. Föreställ er en man med följande outfit, som jag mötte utanför Handelshögskolan i Stockholm tidigare i veckan: Mörk kostym, vit skjorta och mörkblå- och gulrandig slips. Och till det inte en - utan två! - bröstnäsdukar: en gul och en vit. De var av fin sidenkvalitet och var instoppade bredvid varandra i bröstfickan. Inspirerande! 

Har ju tipsat om singulars inspirerande blogg tidigare, men hans inlägg om Luca Rubinacci ligger bland mina "Favoriter" och det behövs inte mycket annat som inspirationskälla för mig just nu. Fantastiskt!

Mer nytt om Rickard Lindqvist - och Denim Demon tar mer och mer plats

När vi ändå är inne på Rickard Lindqvist väljer nu partnern David Hamilton att offentliggöra att de planerar en modevisning - i Göteborg! - någon gång under Göteborgskalaset (Kulturkalaset), vilket alltså blir andra veckan i augusti.

En annan rolig nyhet, som blir ännu roligare när den kan presenteras i sin helhet, är om ett visst samarbete mellan Rickard Lindqvist och en aktör i den svenska modebranschen.

---

Roligt att Denim Demon får mer och mer publicitet. Oskar och Anton Olsson står, bedömer jag det som, bakom ett av de märken i Sverige som har allra störst potential. Just nyheten om att samer ska slita jeans berättade faktiskt Oskar för mig för cirka en månad sedan och bröderna går verkligen sina egna vägar. Ett längre reportage om Denim Demon ligger i planeringen på Fashionisto.se.

Rickard Lindqvists visar S/S -09 i Paris

Femton märken visar på Berns nästa vecka. Bland de lite mer etablerade märkena som inte gör det finns J Lindeberg (som ställer till med brakfest i morgon på Hallwylska Palatset i stället), Boomerang (som visade i dag, mer om det längre fram), Velour (har showroom vecka 33 och 34, som tidigare rapporterats), Blank (visar vecka 33), Nakkna, Björn Borg, Göran Sundberg, Pour och The Stray Boys, för att nämna några.

David Hamilton, partner på Rickard Lindqvist: Ni visar kollektionen för nästa vår och sommar nu på torsdag på nattklubben Neo i Paris, hur kommer det sig?
- Ja, det stämmer. Det dök upp en möjlighet att göra något ihop med våra vänner i Pacific!, som ju slagit ganska rejält i Frankrike, och det känns fantastiskt roligt. De fixade en spelning på Neo, som verkar vara en rätt solid klubb, och var snälla nog att låta oss vara med.
Kommer det bli en "riktig" modevisning, eller hur kommer det se ut?
- Nej, det blir ingen modevisning, utan lite mer en typ av flygande cirkus i form av en videoinstallation som kommer visas under kvällen. Ambitionen är att filmen sedan dyker upp på hemsidan eller något annat lämpligt forum längre fram.
(Notering: Rickard Lindqvists visning för kommande höst, som visades på +46 i vintras, finns uppe på hemsidan. Välj "COLLECTIONS" och sedan "FASHION SHOW".)  
Planeras någon visning i Sverige längre fram i sommar?
- Det kan jag inte riktigt heller säga ännu - jag får be att återkomma om det. Det är klart att vi som ju är ganska små än så länge inte kan visa överallt - det finns det inte pengar till - men vi tittar på det och någon typ av jippo lär det i alla fall bli i Sverige.

När man sedan hör David Hamilton berätta lite om vad som är på gång inför hösten, förstår man att Rickard Lindqvist kommer låta tala om sig framöver. Även här på Fashionisto.

               
David Hamilton, Rickard Lindqvist (bild: finest.se), Rickard Lindqvist A/W -08.


Metroartikel om "butiksdöden"

Nu har rapporteringen om "butiksdöden" nått även de stora medierna och Metro ägnade exempelvis en halvsida i gårdagens papperstidning åt att småbutikerna bara blir färre och färre.

Det är såklart positivt att man synliggör ett allt större problem, men frågan är: vilken påverkan har det? En av Metros egna bloggare (en "Metrobloggare", alltså) ägnade också ett inlägg om artikeln.

"När det gäller kläder måste jag erkänna att jag inte riktigt hjälper till att gynna de små butikerna. Men ju mindre och exklusivare, desto räddare blir jag för att gå in. KappAhl har ju garanterat något i min storlek, men det har inte småbutiker, i nio fall av tio. Så tyvärr, butiken på bilden i artikeln skulle jag förmodligen bara gå förbi."

Ett ställningstagande som är ganska signifikativt för gemene man och kvinna, är jag rädd.

Detaljerna klarnar inför Modeveckan

* De 150 platserna till Acnes visning på kontoret i Gamla Stan gick åt fort, berättar Lotta Nilsson, pressansvarig på Acne, för Fashionisto.

* Filippa K:s visning sker på Konstakademien på Fredsgatan 12.

* Jacob Lapidus på Patriksson Communication, som är ansvariga för bland annat Whyred, Hope och Carin Westers visningar, berättar att det största medietrycket såhär innan själva veckan är inför Carin Wester-visningen. Den går ju som bekant, om vädret tillåter, utomhus, i Berzelii Park, och öppnas därmed upp för allmänheten. När en stor modevisning blir allmängods lär det synas i medierna inför visningsdagen den 2 juli.

* Hope har även dem i vanlig ordning väckt en viss uppståndelse redan innan visningen. De har ju tidigare flugit hit internationella toppmodeller för att göra en eller ett par utgångar på själva visningen. Den här gången är det, förutom själva modellerna, klart att legendariske Stings dotter Coco Sumner (snart skivaktuell med sitt band I Blame Coco) kommer och river av några låtar innan visningen på Hallwylska Palatsets innergård.
- Ja, det stämmer och det känns roligt, säger Kristin Spjuth, marknadschef på Hope, till Fashionisto. Vi är ju ett märke som vill kombinera mode och musik och Coco kommer även fronta allt vårt print-material för den här kampanjen.

Förutom det är hon fåordig om själva visningen, exempelvis om Irina Lazareanu kan få en uppföljare i form av en ny supermodell som öppnar Hope-visningen.
- Vi jobbar med dem vi får chansen att jobba med, säger hon.

Hope ställer i sommar ut på mässan Capsule i Paris och i New York, samt på Premium i Berlin och Gallery i Köpenhamn.


Sommarens +46-mässa tar form

En given höjdpunkt under de senaste modeveckorna har ju varit +46 Awards Show, där Nikoline Liv Andersen och, senast, Annika Bergers märke Skyward (SWD) vunnit de tidigare upplagorna och krediterats med varsin visning. Som Fashionisto berättat tidigare har ju Odd-gänget, som ligger bakom +46-mässan, valt att den här gången, i samarbete med danska och finska magasin, nominera designers själva, i stället för att låta lycksökande kreatörer ansöka om att delta i tävlingen själva. Listan över de nominerade är nu klar och ser ut såhär:

- Aminaka Willmont, Sverige.
- Hederus, Sverige.
- Minna Palmqvist, Sverige.
- Siv Stöldal, Norge.
- Regine Mowill, Norge.
- Antti Asplund, Finland.
- Daniel Palillo, Finland.

- Louise Amstrup, Danmark.

- Soulland, Danmark.

- Jag tycker vi blandat väldigt mycket tidigare, säger Kristian Rajnai på +46-mässan till Fashionisto. Den kollektion Nikoline (Liv Andersen) visade, till exempel, var ju nästan konst och den här gången har vi även fått med street wear bland de nominerade. Men tittar man på hur vår butik Aplace ser ut, så förstår man ju att konst är viktigt för oss, så därför kommer vi jobba väldigt mycket med konstutställningar även på sommarens mässa.
  
Precis som i de tidigare upplagorna är namnen i juryn nästan lika intressanta att läsa som allt annat kring tävlingen. Legendariska modejournalisten Diane Pernet har varje gång varit juryns ordförande och så även i år. Den här gången har hon fått sällskap av i tur och ordning Jean Pierre Blanc (chef för Hyeresfestivalen), Elisabeth Berla (grundare av det internationella modeheadhunting-företaget Between Design Research), Laird Borelli (redaktör, Style.com), designern Gaspard Yurkievich och Rodeos chefredaktör Daniel Björk.

Vinnaren utses första veckan i juli och kommer, precis som tidigare, få en egen modevisning under +46-mässan i

augusti.

Kristian Rajnai är i övrigt fåordig om själva mässan +46. Många förhandlingar är i ett känsligt läge, men det kommer precis som tidigare bli en stor blandning mellan svenska och utländska märken och flera mellanstora svenska märken kommer ställa ut.


Fashionisto avslöjar: Ny butikskedja för män

Den 28 februari 1986 minns många svenskar. Statsminister Olof Palme sköts ihjäl på öppen gata i Stockholm. En bit därifrån, på Rådmansgatan, höll den nya butiken Slipsgossen invigningsfest samma kväll. Och nu kan Fashionisto berätta att efter drygt 22 år som varumärke tar grundaren och vd:n Per Sjölund sitt företag ett steg vidare: I mitten av september öppnar NONNO Herrdetaljer på tio platser runtom i landet.

Det är en hektisk tid för de anställda på företaget Slipsgossen. Annalkande semestertider kommer i andra hand - september känns mer angeläget. De tio butikerna i Sverige - varav hälften ägs av Slipsgossen och hälften är franchise - övergår i mitten av september till att bli den nya kedjan NONNO Herrdetaljer.

- Ja, det är mycket jobb just nu, men förändringen är nödvändig, säger vd Per Sjölund till Fashionisto. Efter över 20 år som Slipsgossen är det dags att gå ett steg längre. Vi har frågat runt bland mycket folk och de vet vad Slipsgossen är och var våra butiker ligger, men de handlar inte av oss för att de "inte bär slips". Så nu har vi stött och blött det här med en massa människor och till slut sa vi: "Vi kanske ska byta namn."


Alla tio butiker, utom den i Linköping som behåller namnet Slipsgossen, övergår till det nya namnet. Förhandlingar pågår för att få klart med nya märken till den nya kedjan, men det står klart att flera gamla partners, såsom Tiger of Sweden, kommer finnas kvar, och att samarbetet med Lars Wallin (limiterad slipskollektion som hittills släppts en gång per år, Fashionistos anm.) mycket väl kan komma att fortsätta. I slutändan är ambitionen emellertid att det egna varumärket NONNO ska stå för den största delen av butiksutbudet. Till en början består produktportföljen förutom skjortor och tröjor av bland annat väskor, hattar, underkläder, scarves, hudvård och böcker och ambitionen med utbudet är att presentera en tydligare modeprofil och förädla och föryngra det gamla konceptet.

- Det har gått bra för oss de senaste åren, när slipsen varit på modet och i och med högkonjunkturen, så det här är knappast någon krisåtgärd. Slipsgossen har haft fokus på slipsar, nu sätter vi fokus på alla accessoarer, säger försäljnings- och marknadschefen AnnaMaria Lindqvist.

- Vi skulle kunna minska våra butiksytor och bara sälja slipsar, när en fjärdedel av vår försäljning består av det, men vi ser oss själva som en accessoarbutik, inte en slipsbutik, säger Per Sjölund.

Det egna varumärkets kollektioner tas fram av en frilansande designer, som annars i allra högsta grad är delaktig i ett mycket framgångsrikt svenskt modeföretag.

Och namnet då?
- "Nonno" betyder morfar på italienska, säger Per Sjölund. Min egen morfar har betytt väldigt mycket för mig. Han var alltid välklädd, men kunde vara det på olika sätt, alltifrån three-piece-suits till mer avslappnade kläder. Framförallt hade han en känsla för detaljer! Ordet "Herrdetaljer" finns faktiskt inte ens som ett vanligt ord ännu, men med det vill vi ju göra klart att vi säljer mer än bara slipsar.

Fakta, Slipsgossen:
Antal anställda: Tre.
Antal butiker: Tio (Sturegallerian, Täby Centrum, Kista Galleria och Shoppingstaden (Skärholmen) i Stockholm, Malmö, Lund, Uppsala, Linköping, Göteborg och Västerås).
Omsättning 2007: 20 miljoner med vinst.


Den här amerikanska webshopen är ett annat glädjeämne

Låt mig få lämna herrmodet för en stund och tipsa om sajten AntiqueDress.com, en amerikansk webshop som fått oförtjänt lite uppmärksamhet i Sverige. En varning bör utfärdas för att man, har jag märkt, kan bli sittandes i både en och två timmar framför härligheten.

I grund och botten är det alltså en webshop för gamla - oftast riktigt gamla - kläder. Det är plagg med en historia, inte sällan från 1800- eller det tidiga 1900-talet. En bärbar kulturskatt, kan man säga. Och med plagg som kostar därefter (klänning för 1450 dollar), även om en särskild avdelning ägnas åt plagg under 150 dollar.

I vilket fall som helst: Inspiration i ordets rätta bemärkelse!

Två glädjeämnen i brinnande juni

Just nu gläds jag mycket åt bloggens framfart: att ni hela tiden blir fler och fler som besöker Fashionisto.se, att ni ger mer och mer respons i kommentarsfältet och på mail ([email protected]) och att ni helt enkelt verkar uppskatta en svensk blogg som tar herrmodet på allvar. Ni visade stor förståelse för inaktiviteten under flytten till den nya plattformen med alla problem de innebar. Tack för det!

Jag gläds också åt frilansuppdragen som kommit in. Det rör sig om två olika jobb för stora herrmodemedier och kommer ta mycket soliga sommartimmar i anspråk. Men jobbet med Fashionisto kommer fortgå med oförminskad kraft åtminstone över STHLM Fashion Week by Berns. Efter det är en tids "bloggsemester" inplanerad för att komma i fas igen inför Köpenhamns och Stockholms modeveckor i augusti och inför höstens äventyr.

Häng med på resan!

Unikt showroom två veckor i augusti

Fashionisto äter lunch med Fredrik Wikholm, sälj- och PR-ansvarig för Uniforms for the Dedicated. Han berättar om det showroom som ska hållas öppet vecka 33 och 34 på Galleri Kleerup i Stockholm. Där ställer de själva, Velour, Permanent Vacation och franska April 77:s svenska säljrepresentanter kollektionen för våren 2009.

Att märken går ihop i ett och samma showroom på det här sättet är, om inte första gången det händer, så i alla fall väldigt ovanligt. Tanken är såklart att gemensamt ha råd att visa på en attraktiv arena (Galleri Kleerup) och en baktanke kan vara att locka varandras kunder. Om Uniforms for the Dedicated har ett inbokat inköpsmöte med någon butiksrepresentant kanske denne fastnar för något från de andra märkena och vice versa.

Och, det är väl bäst att säga det också: Showroomet är bara öppet för inbjudna och inte för allmänheten.

Fredrik berättar också om planerna för sommaren. Som nominerade till "Årets Rookie" - tillsammans med Säby och Mo'Cycle - ska man delta i "Rookies"-mässan vecka 33 - parallellt med showroomet. Man ska också ställa ut på en av Paris mässor - och på Gallery i Köpenhamn. Trycket för att få ställa ut på Gallery har sagts vara enormt, inte minst från svenska märken. Något som bekräftas av Fredriks uppgifter om att Uniforms for the Dedicated är ett av blott två svenska märken som får ställa ut på Gallery för första gången i sommar. Det andra är hajpade The Local Firm. Tendensen att Stockholm blir visningsvecka och Köpenhamn en mässvecka har aldrig känts starkare.

Visningsschemat för Berns modevecka klart

Fashionisto är äntligen tillbaka i sin rätta färg och form och när det jobbet är gjort är det roligt att äntligen presentera visningsschemat för Berns modevecka, som går av stapeln måndag-onsdag vecka 27.

Måndag 30 juni
15:00:
LiseLotte Westerlund, Berns, Spegelsalen.
16:00: Agunandagirl, oklart. 
17:00: Whyred, Berns, Spegelsalen.
19:00: Filippa K, oklart, men utanför Berns.

Tisdag 1 juli
12.00: Hope, Hallwylska Palatset.
13:30 Tiger of Sweden, Berns, Spegelsalen.
14:30 Hernández Cornet , Berns, 2.35:1 (Berns källare).
16:00 Nikolaj d'Étoiles, Berns, Spegelsalen.
17:00 Fifth Avenue Shoe Repair, Arcade (Strandvägen 19 (obekräftad adressuppgift)).
18:00-22:00 Ida Sjöstedt, Riche.
18:30 Acne, Acnes kontor.
19:30 Mercedes YFI Award, Berns, Spegelsalen.

Onsdag 2 juli
15:30 Minimarket, Berns asiatiska.
17:00 the Local Firm, Berns, Spegelsalen.
18:30 Carin Wester, Berzelii Park.
20:30 Cheap Monday, Berns, Spegelsalen.

Noterbart:
Carin Westers visning sker, om vädret tillåter, utomhus i Berzelii Park, vilket gör det möjligt även för de som inte får någon inbjudan att se den. Att ingen tänkt på det tidigare, när modet nu blir mer och mer tillgängligt, är en gåta, men grattis till en förmodad PR-succé, Carin Wester! Det har ju ryktats en del om att det skulle bli +46 eller någon extern visningsarena för deras del, men så blev det alltså inte.

Märken som visar i någon av Berns lokaler för första gången är Tiger of Sweden (som jagats av Berns i flera år, ska sägas), Nikolaj d'Etoiles och Cheap Monday - och så nykomlingarna Agunandagirl och Hernández Cornet.

Acnes gästspel på Berns i vintras var bara tillfälligt och de nya kontorslokalerna i Gamla Stan lär göra kollektionen och visningen rättvisa, hur den än ser ut. Detta medan Whyred gör tvärtom och åter visar på Berns efter utflykten till kontoret i Vasastan i vintras.

De utländska märkena lyser återigen med sin frånvaro, trots intensiva förhandlingar. Det var främst danska märken inblandade, men även ett internationellt toppmärke, kan Fashionisto avslöja.

Hur värsta konkurrenten +46 svarar på detta vecka 33 ska bli intressant att se, men tidigare uppgifter gör gällande att de har något stort på gång på Kungsholmen!

www.sthlmfashionweek.com

Blogg.se gjorde helgen sur

Under fyra dagar har blogg.se varit omöjligt att logga in på då deras plattform flyttats. Vid inloggning har man förflyttats till en annan sajt och när man försökt logga in där har ett och samma felmeddelande dykt upp fyra dagar i sträck. Men inte nog med det: när det nu äntligen går att logga in har designen på bloggen bytts ut.

Fashionisto jobbar för högtryck för att komma på banan igen och ber om överseende under de närmaste dagarna.

Länkvärt onsdag

Habit redovisar siffrorna för modebranschen 2007. Ett år då försäljningen steg - för elfte året i rad - med sex procent och, enligt siffrorna, låg på 73,8 miljarder kronor. Motsvarande siffra elva år tidigare låg på 32,6% och den totala försäljningstillväxten under denna tid ligger på imponerande 79%. Försäljningen av accessoarer har stigit mest: den har fördubblats sedan 1996. Noterbart är också att 194 modebutiker tillkom under 2007, men att antalet renodlade herrklädesbutiker minskade med åtta.

Hela rapporten här (pdf-format).

---

Johan Larsson skrev i vintras en kort, men läsvärd krönika om mode- och designmärkenas oförmåga att kommunicera på webben. Citatet "Till och med svenska myndigheter som Skatteverket framstår som betydligt modernare organisationer än modejättarna. Modebranschen är väldigt lite webb 2.0." var ett av många jag fastnade för. Det man kan invända mot Larsson är att han tar väldigt lätta poäng genom att låta Face Hunter och The Sartorialist exemplifiera hur webben tagit makten från klädesindustrin till slutkonsumenten. Hur många gånger har vi inte hört dessa två genier tas upp när man pratar om mode på webben? Fast till Larssons försvar ska sägas att E24 och dess läsare inte direkt kan förväntas vara lika insatta i branschen som de som, utan att vara dryg, läser exempelvis den här bloggen. Det är, så att säga, en mer generell modebevakning de står för - på gott och ont. 

I slutet av en annars som sagt mycket läsvärd text är Larsson emellertid ute på riktigt hal is. Detta när han drar paralleller mellan hur mycket musikbranschen tappat på att inte ha varit på hugget på webben och hur modeindustrin och de olika märkena riskerar att göra det i sinom tid, när de tappar kontakten med sina yngre potentiella kunder: "Precis som musikbranschen som förlorade initiativet till en datatillverkare med en fruktlogga och gammal hippie-vd så håller modebranschen helt på att tappa greppet om utvecklingen och förlora sin relevans för unga människor. Kanske märker de inte det ekonomiskt ännu, men vänta bara..." Såvitt känt beror den illegala nerladdningen på att en gratis produkt finns och ofta väljs före en produkt som kostar pengar. Vilka paralleller kan man i så fall dra till modeindustrin? Handen på hjärtat, hur många av er läsare har valt att inte köpa ett plagg från ett visst märke för att deras hemsida inte hållt måttet? Hur många av er har ens, medvetet eller omedvetet, blivit negativt inställda till ett modevarumärke som har en rörig hemsida? Låt gå för att man kan bli lite irriterad om exempelvis ett klädmärke inte ens har en hemsida, men i ärlighetens namn: hur ofta händer det numera?

---

Till sist: Grattis, Robin! De manliga modebloggarna tar en allt större plats, till gagn för oss alla som verkar i den här lilla nischen av media. Undertecknad - och Robin också, för den delen, kan jag berätta - har stora saker på gång. Men, ingenting är klart förrän det är klart! 

---

Relaterade artiklar: Länkvärt inför helgen (9 maj).

Fashionisto tipsar: Utförsäljningar i helgen

En ny inläggskategori här på Fashionisto kommer gå under namnet "Fashionisto tipsar". Och det är precis som det låter: något roligt jag upptäckt, som jag vill delge er, mina läsare. Det kan vara ett plagg, en bra låt/musikgrupp eller, som i det här fallet, två utförsäljningar. Just nedanstående tips är ju ganska värdelösa för er läsare utanför Stockholm, men ambitionen är att erbjuda något för alla med tipsen.

Långhelg - och aktörerna är inte sena att haka på. Lönehelgen senast med bland annat Carin Wester/Wester, The Stray Boys och The Shirt Factory följs upp av ytterligare två.

Agenturen A.W.B. kör sin "A.W.B. Sample Sale" fredag och lördag mellan 9 och 22 med kläder från följande märken: Umbro by Kim Jones, gram, Uniforms For The Dedicated, Nike, Midnight Division och Melissa. Öl och musik ingår och det är kontanter som gäller. Fashionisto kan också berätta att tjejerna kan gå lös på skor från Steve Madden.

Street kör sin Modeoutlet fredag (15-20) och lördag-söndag (11-17). Märkena som gäller är: The Stray Boys, Nudie, Tjallamalla, Calvin Klein, Jenny Hellström, Resteröds, Havaianas, 2707, Bondelid, fhonetics, Koppartrans, Bondelid, claes göran, Cheapo Footwear, blammo, BrittInger, Unbreakable, Pure Collective, Element och Nikita.


Nordic Look ser dagens ljus

2008 blir året då de nordiska modeorganisationerna för första gången går samman och under gemensamt namn arrangerar Nordic Look. Detta utmynnar sedan i att modedesigners från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island får möjlighet att visa upp sig under Riga Fashion Week den 4-5 november i höst.

De olika aktörerna - Svenska Moderådet, Danish Fashion Institute och Islandic Fashion Council - samt arrangörerna av Oslo Fashion Week och Helsinki Design Week har enats om att möta den baltiska - och delvis även den ryska - marknaden på bred front. Bakgrunden är att Sverige, som ordförandeland i Nordiska ministerrådet i år, lägger ner stor möda för att få till stånd ett närmare samarbete mellan de nordiska mode- och designindustrierna och också för ett närmare utbyte med motsvarigheterna i främst Lettland och nordvästra Ryssland. 

Man kan ju tycka att Riga Fashion Week ligger lite "avigt" till - mitt i säsong - och det har faktiskt inte funnits något riktigt bra svar på varför den är placerad i kalendern som den är. Och Fashionisto kan berätta att flera av de svenska centralfigurerna bakom projektet faktiskt inte ens kände till att Island hade ett moderåd innan projektet startade. Så utbrett var samarbetet innan ... Tanken är hur som helst förstås att de nordiska märkena, med Nordic Looks hjälp, ska få in en fot på den baltiska och ryska marknaden och inte bara låta sina varor produceras där. Såväl Lettland som Ryssland har ju en stark och stadig tillväxt och intresset för produkter från Norden i allmänhet, och nordisk design i synnerhet, växer i samma takt.

Presentationen av de deltagande märkena kommer ske genom modevisningar och utställningar och ett konferensblock på temat Sustainable Fashion kommer också hållas.

Fashionisto fick nys om det här projektet för flera månader sedan och det känns både roligt och värdefullt att det nu genomförs. En mer aktiv bearbetning av nämnda marknader kan visa sig vara mycket värdefull för många små märken - om inte snart, så i alla fall definitivt längre fram i tiden.

RSS 2.0