Street i konkurs
Någonting som gått mig helt förbi är att marknaden Street vid Hornstulls strand gått i konkurs, det blev officiellt i går. Precis som för Nitty Gritty och alla andra Stockholmsaktörer som tvingats kasta in handduken de senaste månaderna av finansiella skäl (alla har ju inte lagt ner på grund av dålig ekonomi, är viktigt att påpeka), har intäkterna varit för låga och kostnaderna för höga. Många oetablerade designers, som under marknadshelgerna på Street haft en viktig exponeringsmöjlighet, går nu en osäker framtid till mötes.
Street drivs vidare, åtminstone under september månad, och både deras och min förhoppning är att snabbt hitta en köpare som vill driva verksamheten vidare.
Fashionisto avslöjar: Varuhuschefen lämnar PUB
Andreas Gustafsson började sin tjänst som varuhuschef på PUB den 1 april, då han hämtades från Lindex. Det är inte klart om han självmant avgår, eller får sparken, men teorin som lanserats internt, men inte bekräftats, är att det var hans eget val: att han insåg att han vid 32 års ålder tagit på sig en lite väl stor kostym.
I samband med att Gustafsson slutar, alltså i månadsskiftet september-oktober, öppnar det nya koncept som ersätter Awesome Rags nedre plan. (Man huserar ju numera endast på det som förut var butikens övervåning.) Men vad det är får ni veta först i morgon.
Weekdayartikel på Kings webb
The Local Firms Axel Nyhage om nya "Refined"-kollektionen
Men inte nog med det. Senare i år släpper The Local Firm en "Refined"-kollektion, som ska bestå av gamla vintage-/second hand-plagg, som med hjälp av Axels och Richards varsamma kreativitet gjorts om och sytts upp i begränsad upplaga på olika fabriker runtom i Europa.
Axel Nyhage berättade häromveckan för mig att syftet är att få ut något mer av konceptet The Local Firm. Att inte känna några som helst hämningar i den kreativa processen, utan kunna göra lite som man själv vill av de utvalda plaggen. Hittar man en jättefin väska någonstans ska det inte finnas något som hindrar Axel och Richard från att göra en jacka av den, för att ta ett kanske lite långsökt exempel. "Refined" blir hårt limiterade kollektioner som inte är tänkt att stanna vid en one shot, utan bli ett återkommande inslag inom konceptet. Prisnivån blir aningen högre än plaggen från huvudkollektionen, men hamnar långtifrån några överpriser, enligt Axel Nyhage. Lanseringen är tänkt någon gång i slutet av året på butiken JUS, som ju också är agentur för märket.
Efter Filippa K:s satsning på den egna second hand-butiken i Stockholm i samarbete med Judits, känns detta som nästa intressanta intitiativ bland de svenska märkena för att sätta likhetstecken mellan sina varumärkesnamn och en omtanke om hållbarhet och hushållning av resurser. Det kan i längden säkerligen också höja statusen för vintage- och second hand-plagg ytterligare i ett land där varenda människa som blir fångad på en street style-bild tycks ha minst ett "vintage"-plagg på kroppen. Hatten av för sådant tänk!

The Local Firm Refined.
Inget mer "Styleisto"
Fashionisto har varit, är och kommer vara en plats där ni som vill kan få dagliga uppdateringar om det senaste inom svenskt herrmode. Inte en plats där modesocieteten (eller "-maffian", som jag föredrar att kalla den) plåtas för allmän beskådan. Inget ont om dem, eller de som hittills publicerats - de har hamnat på bild av en anledning! Men de kommer i fortsättningen inte synas på Fashionisto.
Jag sitter inne på otroligt mycket intressant material, som bara väntar på publicering, och det är i första hand det som kommer fylla Fashionisto under helgerna, då "Styleisto" annars hade varit tänkt att stå för de flesta uppdateringarna.
Styleisto 080827: Claes, Celia och Olof, Mikael och Johannes

Kings modechef Claes Juhlin svängde förbi mitt möte på deras redaktion under onsdagen.



Celia Ingesson och Olof Erlandsson från Scandinavian Press Room på Black Markets event för lanseringen av Yohji Yamamotos Coming Soon-kollektion. Och nej, de hade tydligen inte medvetet matchat varandra i kulörer. Men snygga var dem! Framförallt i detaljarbetet, som syns på de mindre bilderna.

Mikael Hägg från agenturen Kid of Tomorrow utanför Galleri Kleerups fest i onsdags.

Förre frilansjournalisten (BON m.fl.) Johannes Sjöberg utanför samma fest.
Fashionisto möter: Daniel Lindström
Bespottad, illa omtyckt.
Cafés modechef Daniel Lindström väcker känslor vad han än tar sig för. Är det inte det ena - ja, då är det oftast det andra. Men vad som inte kommit fram är hur han själv ställer sig till den storm av känslor han är föremål för. Inför den högt emotsedda festen i kväll där "Cafés Stora Modepris" ska delas ut till de som gjort sig förtjänta av det under det gångna året, lät Fashionisto
- I början läste jag alla kommentarer - nu bryr jag mig inte, säger Daniel Lindström, angående den hatiska respons hans blogg på café.se ständigt utsätts för. Jag kan skriva en helt vanlig nyhet på bloggen och sedan lägga in en bild på mig själv allra längst ner och ser jag då att det inlägget fått tio kommentarer vet jag ju vad de handlar om. Då öppnar jag inte ens kommentarsfältet för att läsa.
De stora svenska varumärkena får riklig exponering på bloggen. Acne är mer omskrivet än något annat. Det väcker naturligtvis också känslor, och - allt som oftast - ont blod.
- Men det där är en fråga om tid också. Jag har ett fullspäckat schema och två små barn hemma. Och bloggen ingår egentligen inte ens i mina uttalade arbetsuppgifter - då är det inte alltid så lätt att förmå sig själv att gå upp sex på morgonen för att skriva ner några inlägg. Det stämmer att de stora märkena får mer utrymme än de små. Men så är det ju också hos dem det händer saker hela tiden och de är också duktigare på att berätta för mig när de har något på gång. Det där skiljer sig ju också åt från märke till märke. Acne är i kontakt med mig hela tiden, medan Tiger inte är det - det är klart att det märks på bloggen.
Men han uttrycker också viss självkritik:
- Det man önskar att man hade tid med är ju att titta på märkena med mer kritiska ögon. Att kunna säga till Whyred om de skulle göra en dålig visning. Det bedrivs nästan ingen modekritik i Sverige - dit har vi inte kommit riktigt än.
I kväll delas Cafés Stora Modepris ut för sjätte gången. Daniel Lindström gläds åt att arbetet med att utse vinnarna i de olika kategorierna blir svårare och svårare för varje år. Inte minst den tyngsta: "Årets designer"
- 2003 vann Jonny Johansson för Acne. De var helt överlägsna. Och det de hade gjort dittills var en massa smala jeansmodeller och en kavaj. Och jag minns det så tydligt: hur jag provade den där kavajen, vilken usel passform den hade och vilken dålig kvalitet det var på Acne på den tiden. Jag har fortfarande kvar kavajen och den är inte rolig att prova på sig själv! Men numera har vi kanske tolv varumärken som är med och slåss om titeln. Det är så mycket som har hänt på de här sex åren inom svenskt mode och det gör det här priset väldigt roligt att dela ut!
Hope och Whyred öppnar egna butiker i Göteborg?
Kanske blir det så att Acne och Velour får sällskap av Hope och Whyred med egna butiker på Magasinsgatan i Göteborg. Det sägs så i alla fall. Det är långtifrån klart, men tanken är onekligen kittlande: fyra av Sveriges största modevarumärken ett stenkast från varandra i Sveriges näst största stad. Det skulle vara något det!
Återigen: Det stora allmänintresset för dessa båda märken gör att jag väljer att publicera det, trots att jag inte fått det bekräftat från någon part. Stor reservation härmed utfärdad!
Det enda jag vet är att Hope än så länge inte haft någon anledning att ångra öppnandet av sin butik i Köpenhamn. Kanske har det frigjort kapital för att man ska våga sig på en etablering även i Göteborg ... ?
Fashionisto luskar vidare i frågan och ber att få återkomma. Under tiden: Visst kittlar tanken?


Fashionisto avslöjar: Berns och Moderådets toppar har redan träffats
Två andra möten jag väldigt gärna hade varit med på är när alla aktörer bakom de olika arrangemangen runtomkring de olika modeveckorna träffas senare i höst för sitt "Framtidsmöte". Det sägs nog en hel del bakom de stängda dörrarna.
Dessutom hade jag gärna deltagit när Maud Olofsson på tisdag bjuder in ett tjugotal representanter från den svenska modebranschen till Näringsdepartementet för att diskutera svenskt mode och de utmaningar som väntar.
Men journalister och bloggare är nog inte önskvärda på något av dessa två möten. Bittert.
Därför gick det som det gick för Nitty Gritty
Nitty Grittys konkurs läste ni först om på Fashionisto, och en teori om dem, som jag blev varse om i dagarna, och som nog till stor del kan stämma, angående vad som orsakade den är denna:
Nitty Gritty tog sig vatten över huvudet på flera olika sätt, annars hade inte situationen varit vad den är. När ett koncept gick bra, exempelvis det med renodlade skobutiker, fick man hybris och smällde upp en till. När den egna agenturen gick bra, sparkade man ut Carhartt, för att de inte var tillräckligt "fashion". Och när de egna varumärkena gick bra, satsade man på en butik (Nitty Gritty by Nitty Gritty) med renodlade "Nitty Gritty-märken", såsom Aquascutum, Duffer och Mackintosh. En butiksöppning är långtifrån gratis - det förstår vem som helst. Men Nitty Gritty litade på att det gamla succékonceptet skulle hålla även fortsättningsvis och när butiksvåren gick som den gick stod man där med ett par tre nya satsningar som gick på tomgång och bara kostade pengar. Men en av de viktigaste aspekterna var den jag hörde om i dagarna:
Nitty Gritty satsade på exklusivitet. Man introducerade många nya varumärken i Sverige och man köpte in dem exklusivt för Stockholm, Sverige eller rentav hela Skandinavien. Många av de stora premiumvarumärken som redan finns i Sverige har Nathalie Schuterman redan kontraktskriven exklusivitet på. Hur den butiken går är det för övrigt en hel bransch som undrar, men det hör inte hit. Men förutsättningen för att få en sådan exklusivitet är ganska naturlig: man måste köpa - mycket. För ge ett sådant märke som Junya Wattanabe ett skäl till att man bara ska sälja till en viss butik på hela den svenska eller skandinaviska marknaden. För de ger ju, ursäkta uttrycket, blanka faan i om det är Nitty Gritty som gör det. Vad tror ni Nitty Gritty är för ett sådant märke? Nu är inte Junya Wattanabe ett sådant märke som i vilket fall som helst hade haft några planer på att ligga i varje gathörn i valfri svensk småstad, men ni förstår kanske mitt resonemang.
Följden blir alltså att butiken "förköper" sig på varumärket, då det är förutsättningen för att få exklusivitet på det. Och då pratar vi om flera hundra tusen per kollektion. Efter det hoppas man dyrt och heligt att allra helst gå plus minus noll i sin försäljning av varumärket, men mer realistiskt är att inte förlora för mycket pengar - åtminstone under de första åren. För Nitty Grittys del var det här en del av konceptet: exklusiva internationella - och svenska (Nikolaj d'Etoiles) - varumärken, som bara fanns där och ingen annanstans. Och med hjälp av den, och den förmodat framgångsrika agenturen, kunde man ta in ytterligare märken i samma genre varje säsong. Och det gick nog bra - eller det gick i alla fall - fram till dess att butiksbranschen dog förra hösten, men i synnerhet under våren. Då - helt plötsligt - stod Nitty Gritty, antagligen, med skulder upp till öronen - och följderna känner vi alla till.
Jag har mina källor - alla utanför butiksbranschen, så man får väl se hur pålitliga de är - angående vad som händer med Nitty Gritty framöver. Snart får ni också veta det.
Carin Götblad försökte gå in gratis på utförsäljningen!
I helgen anordnades den största utförsäljningen på väldigt länge i Stockholm, ja kanske rentav den största någonsin. I +46-mässans lokaler. Över 60 varumärken sålde provplagg och plagg från gamla kollektioner till 50-90% rabatt och succén var given. 2300 personer besökare bara första dagen och något färre den andra fick arrangörerna bakom att på stående fot i princip lova fler liknande arrangemang framöver.
Justitieminister Beatrice Ask var där i sällskap av två livvakter. En rolig anekdot är att även Carin Götblad kom förbi, i sällskap av fyra vakter. Och enligt vad jag fick berättat för mig försökte hon slippa undan inträdet på 20 kronor genom att vifta med sin polisbricka.
Patetiskt!
Uppdatering: En teori jag hörde i dag. Trodde Carin Götblad kanske att det var stöldgods bland varorna på utförsäljningen?! Nej, nu får jag sluta ...
Mot strömmen: Nakkna planerar öppna större butik
Den värsta butiksvåren i mannaminne - i alla fall så länge jag kan minnas - fick den ena modebutiken efter den andra att stänga igen i Stockholm. Men märket Nakkna går emot strömmen och letar efter en större butiksyta i innerstan. Den nuvarande på Tjärhovsgatan fungerade tidigare som kombinerad butik och ateljé, men numera hyr man tillfälligt in sig i en annan ateljé. Enligt Claes Berkes på Nakkna vill man ha en stor lokal i ett plan - "vi är trötta på att sitta i en källare och göra kläder" - någonstans innanför tullarna.
Nakknatrion berättade också nyligen för mig att man i stället för en regelrätt visning, som man inte tycker passar konceptet och som man varken har vana av eller kunskap inom, planerar någon typ av film senare i höst för att presentera kollektionen för våren -09.
Fashionisto lyfter på hatten och frågar ödmjukt: Kan det tänkas finnas plats även för oetablerade märken att få chansen att sälja sina alster i den kommande butiken? Det skulle onekligen behövas!
Även andra mindre märken och butiker som säljer mindre märken planerar nysatsningar, har Fashionisto fått nys om. Men förutsättningen för att man får nys om dessa kommande satsningar är att man inte yppar dessa vidare. Det handlar om förtroende, helt enkelt. Så där får ni ge er till tåls ytterligare lite! Men visst är det roligt att det finns de som orkar kämpa vidare, trots konjunkturoron?
Nakknas nuvarande butik på Tjärhovsgatan 3: i minsta laget.
Läs även: Mot strömmen: Uniforms for the Dedicated, Mot strömmen: Ulterior Motive, Mot strömmen: Revery och Kollektion i fokus: Nakkna S/S -09.
Styleisto 080817: Dan, Max, Diane och Sam och Charlotta
Utanför +46-mässan: Dan Jaget från butiken Aplace på PUB iklädd rock från nya tyska märket Bless. Pris i butik: 9600 kronor.
Stylisten Max Eriksson, tidigare frilans men nu anställd av Kid of Tomorrow, i trapphuset utanför +46-mässan.
Det är detaljerna som gör det: Matchande hårband och halsband; Kontrasterande skor med övrig outfit; Matchande liten och stor väska.
Diane Pernet var såklart på plats under veckan. Här i samspråk med Sandra Backlund inför Diana Orvings visning.
Foto: Mathilda Österlund.
Veckans snyggaste par: Sam Lambert och Charlotta Jakobsson, som ligger bakom Fashionistobekanta märket SoloUniko, ställde den här gången ut på +46-mässan. Bilden är från Kias officiella modeveckafest på Hotell Norrtull i fredags.
Ny avdelning på Fashionisto: Styleisto!
Såhär resonerar jag om streetstylebilder: Många gör det väldigt bra. Andra gör det inte alls särskilt bra. Scott och Yvans in- och påverkan på modebranschen ska inte underskattas, men heller inte övervärderas.
På de ställen jag befinner mig för Fashionistos räkning kommer jag ofta i kontakt med otroligt välklädda människor av det manliga könet och jag har både en och två gånger tänkt: varför inte dela med sig av deras stil till er som ren och skär inspiration? Det ska på inga vägar ta över det skrivna materialet på Fashionisto, utan i stället komplettera och göra bloggen till en visuellt sett lite roligare upplevelse. För det har jag förstått på er som läser, att ni kommer tillbaka för att läsa de matiga inläggen, som tar sin lilla tid att läsa, som utmanar er och kräver eftertanke. Men en söndageftermiddag kanske ni varken vill eller orka läsa en saftig analys om än det ena, än det andra. Därför kommer streetstylebilder till en början publiceras vissa helgdagar, för att bana väg för att jag längre fram ska presentera skrivna texter även under helgerna.
Den omfattande butiksguiden då, som jag också hintade om i mitt inlägg tidigare? Jodå, den som väntar på nåt gott!
Trevlig läsning!
Om det senaste frilansjobbet - Fashionisto i papperstidning
När de sista texterna skickades iväg tidigare i kväll innebar det också att jag återigen kan lägga ner all min energi på Fashionisto. Hoppas att det kommer märkas framöver!
Abercrombie & Fitch: "Just fix it!"
Abercrombie & Fitch hade kontaktat en stockholmsk fastighetsmäklare för att få hjälp med att leta efter en lämplig lokal. Konversationen märket och mäklaren emellan gick, enligt vad jag fick höra, i stil med det här:
Abercrombie & Fitch: - We would like to open in the Dramaten Theatre.
Mäklaren: - Well, I think that that might be a problem.
Abercrombie & Fitch: - Well, just fix it!
Jag tycker det är en väldigt skönt amerikansk inställning! Något i stil med att "det som inte går att ordna går att ordna". Och huruvida Abercrombie & Fitch verkligen har planer på att öppna en butik i Stockholm är som sagt obekräftade uppgifter. Men om de skulle göra det: vilken grej!
Senaste ryktet om Nitty Gritty
Nu pekar mer och mer på att Nitty Gritty faktiskt lägger ner. Det senaste som sagts är att det senare i veckan skickas ut en pressrelease om konkursen.
Man har den senaste tiden stängt ner skobutikerna på Krukmakargatan och i Birger Jarlspassagen och framtiden för A.P.C.- och Fred Perry-butikerna har också länge varit osäker på grund av inställda betalningar.
Det märkliga är att man så sent som i vintras släppte Carhartt från sin agentur och lät dem börja sälja sig själva i stället. Flera av Nitty Grittys konkurrenter, såsom JUS och Black Market i Stockholm och Fever i Göteborg, är ju även agenter åt ett antal märken och alltså ansvariga för införsäljningen av "sina" märken i Sverige eller hela Skandinavien. Carhartt var hela tiden en riktig kassako för Nitty Gritty när de såldes av dem, och hade ju också en egen butik på Krukmakargatan, som sedermera stängde, men enligt vad Fashionisto hörde i vintras tyckte inte Nitty Gritty att de längre var tillräckligt intressanta och släppte dem. Det hade kanske behövts när kärvare tider väntade under våren.
Fashionisto vill betona att detta än så länge är obekräftade rykten, men väljer ändå att publicera uppgifterna på grund av det stora allmänintresset. Undertecknad har även sökt de ansvariga på Nitty Gritty, men inte fått tag på dem, och väntar med spänd, illavarslande nyfikenhet på fler uppgifter.
Copenhagen Fashion Week: Helhetsintryck
Jag var på Gallery förra sommaren, då för Manolos räkning. Jag minns att det var stort och bra, men stressigt när det var så mycket man ville se. Två upplagor senare var mässområdet utbyggt till att vara ännu större. Blev det också bättre? Nja.
De svenska märkena levererade. Our Legacy hade fullt i orderblocken, "Årets Rookie"-nominerade Uniforms For The Dedicated besöktes av den ena prestigebutiken efter den andra, Blank hade den klart coolaste montern vilket inte är så konstigt när de jobbar med sådant vid sidan om märket. Rickard Lindqvist, Julian Red och Ondo Jeans visade alla sina finaste kollektioner hittills och det fanns många andra som låg i framkant.
Men annars då? Betrakta mig nu inte som patriotisk eller insnöad, men annars då? RAF by Raf Rimons, Steven Alan, Opening Ceremony, Wood Wood och YMC var alla bra, återuppstådda varumärket Helmut Lang, Peter Jensen och Wood Wood okej. Men annars då? Nej, det var de svenska märkena som låg i framkant och i övrigt var det mesta svagt, svagt. Var var exempelvis alla nya spännande varumärken? Var fanns det progressiva, innovativa nytänkandet? Inte på Gallery i alla fall.
De stora märkena har redan slutat med orderskrivning på mässorna - sådant sköts i showroomen i stället. Och nästa steg kan mycket väl, enligt representanter från märken jag pratat med, vara att skippa Gallery helt och bara köra showroom, eftersom man ändå inte lyckas locka några nya kunder med något man (beroende på storlek på monter) plöjer ner uppemot 100 000 på. Kanske var det här sista gången de stora märkena fanns på plats. Det skulle i så fall vara tråkigt och man skulle tappa möjligheten att se allt det bra under ett och samma tak, men förhoppningsvis skulle det också öppna dörrarna för nya, mer intressanta märken, som knackar på dörren. Det 40-talet nya märken som fanns på plats den här gången var knappast chockerande bra, även om kommande inlägg kommer ta upp det fåtal som var det.
Allt som allt var det knappast bortkastad tid att åka till Köpenhamn. Men det är i showroomen det händer framöver. Inte på Galllery.
Den här veckan: Stockholm Fashion Week!
Copenhagen Fashion Week: Andra dagen
Rent nyhetsmässigt var det dock en ganska lugn dag. grams nya kollektion var visserligen full av nyheter, Steven Alan S/S -09 såg lika bra ut som vanligt liksom Rickard Lindqvist. Men det är i morgon jag ska sätta på öronen och leta konkreta nyheter. Innan dess ska jag dock svänga förbi J Lindeberg-festen på Nörrebro i någon timme och sedan välförtjänt och välbehövlig sömn.
På återhörande!
Copenhagen Fashion Week: Forsta dagen
Forsta dagen i Kopenhamn var lite av en mjukstart. Presskonferens pa Radhusgarden dar det nordiska och baltiska samarbetsprojektet Nordic Look, som går av stapeln i Riga 4-5 november, lanserades officiellt for press och andra inbjudna. Da offentliggjordes ocksa nagra av de namn som ska inga i de fem modevisningar som ska genomforas. Markena kommer alltsa inte ha egna visningar utan samsas under sarskilda teman, sasom "Sustainable", "Up And Coming" och sa vidare. Sedan ska aktorerna bakom enas om en designer som far en helt egen visning. Det namnet ar inte klart annu, men daremot avslojades det i dag att Lars Wallin, Nikolaj d'Etoiles, Ida Sjostedt, Camilla Norrback, Stine Goya och Ivana Helsinki ska vara med. Och fler namn ar att vanta, berattade Svenska Moderadets marknadschef Helena Mellstrom efterat.
Efterat, ja. Da skuffades hela den narvarande "modemaffian" in i en buss som korde oss till Forum, dar Gallery ju huserar. Ann-Sofie Backs modevisning som holls dar var ocksa den officiella invigningen av Copenhagen Fashion Week och ett par bilder darifran finns i Daniel Lindstroms blogg.
Bilder, ja. De kommer jag inte kunna lagga upp forran jag ar hemma igen, tyvarr.
I morgon visar bland annat Bruuns Bazaar och DAY Birger et Mikkelsen, som har jubileumsvisning. Men de har dagarna kommer jag fokusera pa massorna, sa vi far se vad som hinns med.
Pa aterhorande!
Fashionisto spekulerar: Hur bra går Stockholmsbutikerna?
Det känns därför som på förekommen anledning att lista statusen på några av de butiker och kedjor vars verksamhet finns kvar:
SOLO har en ny stark ägare i norska Varnergruppen, som tog över efter ett R'n'b på dekis. Ombyggnationen av butiken i Västerås, och senare även den på Smålandsgatan i Stockholm, satte standarden för hur samtliga SOLO-butiker runtom i landet ska se ut efter ombyggnationer och renoveringar de närmaste åren. Lagerutrymmena ska finnas ute i butiken, fokuseringen på jeans finns kvar men är inte lika framträdande ("Svensson"-konsumenten vet att den kan köpa jeans på SOLO, då behöver inte en tredjedel av butiksytan upptas av dem), mer "edgy" märken släpps fram på bekostnad av volymmärken.
SOM Concept står stadigt. Kön till skrädderiet är fortsatt lång trots flera nyanställningar där på senare tid och säkerställer bra intäkter. Mycket kommer också hända där framöver för att ta konceptet ett steg längre, berättar ägaren Simon Hjelte, och jag lovar att återkomma om det.
Grandpas inköpsansvarige Jonas Pelz uppger att resultatet under våren var bättre än förra våren. Det är i så fall såvitt jag vet den enda butik som upplevde en riktigt bra vår. Var det kanske dit alla gick? Har trogna, kapitalstarka stamkunder - och lockar hela tiden nya.
För Weekday ryktas det om H&M-köpet kommer betyda en ökad satsning på externa varumärken. Det sägs att blott fyra, fem procent av omsättningen kommer från de utomstående märkena och om den siffran, som verkar rejält låg, stämmer har i alla fall jag full förståelse för att man skiftar fokus till att satsa mer på de egna märkena. Även kring Weekday har jag saftiga nyheter, som är för tidigt att gå ut med.
PUB har fortsatta problem med kundtillströmningen. Trots massiva annonseringskampanjer och mycket press är det fortfarande fler "tant Agda 60+:or" än någon annan kundprofil man ser en vanlig kväll i varuhuset. Rykten säger att resultaten i butikerna bara är en bråkdel av vad som budgeterats och att butikerna hålls uppe av kraftigt subventionerade hyror. G-Star-butiken på gatuplanet går i vilket fall som helst fortsatt bra och alla verkar eniga om att det först är när hela varuhuset är ombyggt som man kan börja dra slutsatser.
Även för Stuk ryktas det om en ökad satsning på det egna "Gentlemen"-konceptet till förmån för externa varumärken. Den nya webshopen i augusti blir i vilket fall som helst något i hästväg på lång sikt. Till en början är det "bara" en vanlig webshop, men sedan ...
Tjallamalla verkar gå lysande på damsidan, men har svårare på herr. När de etablerade sig var det tjejerna som kom dit och handlade och så verkar det ha fortsatt att vara. Men en sen reastart och etableringen på prov i Visby nyligen tyder på bra resultat, trots konjunkturoron. Däremot ligger egna satsningen "Scene" på is tills vidare.
---
Detta var enkom Stockholmsbutikerna och jag vet att jag har läsare även i övriga landet. Problemet för mig är att jag själv sitter i Stockholm och inte har samma koll i övriga landet. Hr du hört något om någon butik i övriga landet, eller har du något annat att berätta? Maila mig på [email protected]!
Fashionisto till Köpenhamn
Fashionisto A/W -08!
En månads "bloggsemester" gjorde gott. Intrycken från Berns modevecka hann sjunka in, en ytterst intensiv period av arbete fick sitt slut och en månads vila för att hämta ny inspiration tog vid.
I dag är undertecknad, likt många av er andra, tillbaka på kontoret - full av nyheter "jag bara inte kunnat undvika att snappa upp under ledigheten", som ska omvandlas till material inför hösten.
Vid tvåtiden på onsdag är tanken att jag ska sitta på en presskonferens i Köpenhamn och se den officiella presentationen av det nya nordiska samarbetsprojektet Nordic Look, för att därefter förflyttas till Ann-Sofie Backs S/S -09-visning, som också fungerar som officiell invigning för hela Köpenhamns modevecka.
Hösten på Fashionisto blir en fortsättning på det arbete som påbörjades under våren. Rent konktret innebär det att jag strävar efter en kontinuerligt bättre bildjournalistik och många nyhetsavslöjande, samt den kontinuerliga bevakning av herrmodet bakom kulisserna, som den här bloggen står för.
Välkomna att följa Fashionisto.se hösten 2008!